Vinterljus

I våras kom Inger Christensens debutsamling Ljus i nyöversättning av Marie Silkeberg. Jag köpte den, eftersom jag läst och tyckt om flera av hennes andra böcker, men jag kom av mig en bit in i läsandet. Trots att den gavs ut på våren är det en vinterbok, med massor av vintriga bilder. Ljuset är vinterljus. Alltså läser jag den nu istället.

2013-03-10 10.04.10

Vattenytan av Inger Christensen, ur Ljus (övers. Marie Silkeberg)

Vattenytan
skär sig själv
med is

Vinterbåten
skräms upp
på land

Under huden
värjer
ett hjärta sig

4 reaktioner på ”Vinterljus

    • Såhär i efterhand förstår jag att bilden och dikten kan ge olika vibbar, ursäkta för det. Jag tänkte inte på det själv, för jag fick en sådan positiv grundstämning av att läsa i Christensens bok, kanske snarare för att jag tycker att den är bra än för att innehållet är positivt. Det är nog dubbelt i de flesta av dikterna, dubbelt och intensivt.

      Men ja, solig is, visst är det härligt!

Kommentera

