Parallellskrivande

För en gångs skull blev det som jag hoppades. Jag skrev faktiskt mer än en timme i sträck (!) både på lördagen och söndagen. Hurra för det! Däremot skrev jag inte riktigt på samma saker jag hade tänkt mig.

Min plan var att jobba intensivt med en av mina noveller, den som är minst klar. Tanken är att jag ska skicka iväg den till en alldeles ny testläsare och det vill jag göra så snart som möjligt. Visserligen kom jag en liten bit i det arbetet, men sedan var jag tvungen att hoppa över till två andra noveller.

En del av förklaringen stavas självklart prokrastinering. Det här att skicka min minst färdiga text till någon som inte läst någonting alls av det (skönlitterära) jag skrivit känns minst sagt lite läskig.

Jag tror däremot inte att det enbart handlar om det. Under hela den tid jag har jobbat med den här novellsamlingen har jag skrivit på flera av berättelserna parallellt. De hänger ihop, och när jag ändrar i den ena ger det följdverkningar i flera av de andra. Inte nödvändigtvis innehållsmässigt, men tematiskt. De speglar varandra. Så har det varit hela tiden och så är det fortfarande. Jag kommer få fortsätta att parallellredigera novellerna tills allt fler trillar ut som klara, även om det innebär att det blir svårare att planera arbetet rent tidsmässigt.

20140202_130707[1]

6 reaktioner på ”Parallellskrivande

  1. Hurra, du skriver! Tycker det låter mer och mer spännande med novellerna ju mer du beskriver arbetet med dem. Själv tycker jag mig inte alls förstå hur man skriver noveller (medan jag tror mig veta exakt hur man snickrar ihop en roman… hrm…), men en välskriven novell är ju fantastiskt! Ser fram emot att läsa, det var det jag ville komma fram till. Så hurra för att du skriver!

    /A

  2. Ibland visar det sig också att den man tyckte var minst jobbad med blir den man jobbar så mycket med att det lyfter alltihop. Alltså, att skicka till en ny testläsare är visserligen skrämmande men kan ha precis rätt verkan. Eller hur?

Kommentera

