Bloggen fyller 1 år –vinn mina favoritböcker!

För precis ett år sedan postade jag mitt första stapplande inlägg här på bloggen. Jag visste inte riktigt vad jag väntade mig. Visst hoppades jag att någon skulle läsa, ändå blev jag genuint förvånad när de första kommentarerna trillade in. Fortfarande är det just alla insiktsfulla och uppmuntrande kommentarer som både glädjer och förvånar mig mest. Om jag började blogga för att formulera någonting inför mig själv, så fortsätter jag för att det här har blivit ett sätt att möta andra.

Under året som gått har jag lärt mig mycket, dels om mig själv och mitt eget skrivande, men också om bokbranschen. Jag har också, återigen, lärt mig att det här med tid är en märklig sak. Ibland kan man få mera tid genom att se till att ha mindre tid. Trots att jag lägger åtskilliga timmar i veckan på att blogga och att läsa andras bloggar har jag oändligt mycket mer skrivtid nu än jag någonsin har haft tidigare och det trots att nästan ingenting annat i mitt liv har förändrats. Att hålla bloggen levande har blivit ett sätt för mig att låta skrivandet att ta mera plats i livet. Det fungerar, mycket bättre än jag vågade hoppas för ett år sedan.

Hur som helst; ”Lugn. Det ordnar sig.” fyller ett år, och det vill jag fira! Alltså tänker jag lotta ut mina favoritböcker till någon av er som läser. Inte alla mina favoritböcker förstås, de är många, men två av dem. Den ena är en roman och den andra är en diktsamling, det är allt jag avslöjar än så länge. (För er som har läst mina inlägg om danska Inger Christensen och hennes oöversättliga Sommarfugledalen: ni behöver inte vara oroliga! Den här diktsamlingen är på svenska.) I gengäld önskar jag mig lite feedback om mitt bloggande.

TÄVLING/UTLOTTNING:
För att delta i utlottningen ska du svara på följande frågor som en kommentar på det här inlägget.

1) Vilket tycker du är det bästa inlägget på min blogg och varför?
2) Finns det någonting du vill att jag skriver mer om?

Skriv också om du vill ha båda böckerna, eller bara den ena, om du vinner.

Det går bra att svara till och med den lördagen den 15 februari. På söndagen den 16e drar jag en vinnare. Det verkar vara brukligt i bloggvärlden att säga att den som tipsar om tävlingen på sin egen blogg får två lotter, så jag gör likadant. Om man inte har någon egen blogg går det finfint att tipsa någon annanstans också.

20140205_180303_LLS[1]

15 reaktioner på ”Bloggen fyller 1 år –vinn mina favoritböcker!

  1. Grattis på ettårsdagen! Det är inte klokt, har du bara bloggat i ett år alltså?! Det känns betydligt längre… 🙂

    Jag gillar den här bloggen för att du inte bara skriver om skrivandets mödor utan lägger tid på att diskutera och analysera varje företeelse, vad det nu kan vara. Dessutom skriver du lika lugnt och redigt som man önskar när man ser bloggens namn. Du ger ett väldigt bra helhetsintryck.

    Som en logiskt fortsättning av det ovanstående kommer då mitt svar på första punkten här:
    1. https://lugndetordnarsig.wordpress.com/2013/10/08/jaget-och-berattarrosten/

    Nästa punkt är svårare. Jag skulle kunna svara nej på den. Men också ja. Fast i båda fall krävs någon sorts reflektion, baserat på det jag kom fram till vid första punkten. Jag kan så att säga inte vara sämre:)

    Alltså:
    2. Nej, egentligen inte. Du återkommer ständigt till det här med att analysera ditt eget skrivande och det är höjdpunkterna här för mig. Däremellan behövs ”det andra”, det som ger dig som bloggare personlighet. De inläggen är också bra. Deras uppgift är bara inte att ligga på toppen och sväva.

    Angående de vackra paketen (jag älskar paket!), ser de alldeles förträffliga ut ihop. Men om jag ska välja en vinst, väljer jag romanen. Jag föreställer mig nämligen att ytterligare en tävlingsdeltagare kan få chansen att vinna i så fall, trots att det kanske inte fungerar på det viset. Men jo tack, jag tar gärna romanen i händelse av vinst.

    Tack för mig, tack för det här året och på återseende här och hos mig alla dagar som komma skall.

    Kram!
    /Anna

    • Jag tycker också att det känns som längre tid. Vissa vanor faller man bara in i, och sedan är det som om det alltid varit så. 🙂

      Tack så mycket för dina kommentarer, både den här och andra! Skönt att höra att du tycker båda typen av inläggen behövs. Ibland får jag för mig att jag bara borde skriva djupa, reflekterande inlägg, men eftersom de bygger på just reflektion går det inte riktigt att massproducera sådana. De behöver lite tid. Alternativet skulle alltså vara att skriva här betydligt mer sällan, och det känns inte heller så kul. Så jag fortsätter väl ungefär som förut. 🙂

      Precis så tänkte jag, att om den som vinner bara vill ha den ena boken, så drar jag en vinnare till. (Eventuellt drar jag en vinnare till ändå. Det är nämligen ett litet tix jag har, att köpa flera exemplar av mina favoritböcker om jag råkar snubbla över dem, eftersom jag känner att ALLA måste läsa dem…) Det är roligt med många vinnare.

      Kram!
      /Liv

  2. Ping: Hoppsan, hurra! | manuskt

  3. Grattis på ettårsdagen! Vad roligt att våra bloggar är nästan exakt lika gamla 🙂 Min är tydligen bara två dagar äldre än din. Håller verkligen med om att det är givande att blogga. Hoppas även detta år blir ett bra bloggår.

  4. grattis kanske man ska säga här 🙂
    Tycker det är imponerande att du hållt tempot i bloggandet, och samtidigt skrivit och jobbat.

    Som svar på dina frågor (misstänker att svaren inte klassas som tillräckliga för att få vara med i utlottningen, men det är väl inte det viktiga):
    1) Det bästa inlägget kan jag inte dela ut till något enskilt. Tvärtom. Jag skulle vilja säga att det bästa med den här bloggen är att det hela tiden kommer nya inlägg. Inlägg där vardagliga händelser vävs ihop med bra reflektioner kring skrivandet och skrivprocessen. Så för mig är det en kombination av tempot och innehållet som är det som gör att jag ständigt kommer tillbaka hit.
    2) mer om? Ja du. Vad skulle det vara. Mer av samma tror jag.

    Visst var det fantastiskt dåliga svar? Men se dem som ett försök att förklara att jag tycker att det du gör är bra. 🙂

    • Tack! 🙂

      Visst gills det här. Välkommen till utlottningen! Jag tar till mig det här med att regelbundenhet är viktigt. Det har jag på något sätt antagit är viktigt, men det är skönt att se svart på vitt att någon annan faktiskt tycker det ocskå. Tack för ditt svar alltså! Och kul att du gillar bloggen. 🙂

  5. Det är vad jag brukar säga åt folk, att bloggandet gör så att man skriver mer. Visst, ibland kan det ta lite skrivtid, men det finns så många fördelar av att formulera sig i bloggandet att det funkar. SÅ grattis på bloggfödelsedag.

    Själv vet jag inte om jag har nåt favoritinlägg på din blogg utan mer att jag tycker att du skriver bra och det är kul att läsa om det du skriver. Fortsätt så alltså.

Kommentera

