Att inte vara ensam

Igår skrev Hanna Höglund på Debutantbloggen ett fint inlägg om vikten av bollplank i skrivandet och livet. Jag håller verkligen med, och jag har skrivit om det här flera gånger, både här på bloggen och som gästbloggare på Författartipsbloggen. Men det kan inte sägas för många gånger, alltså gör jag det igen. Jag är så oerhört tacksam över att jag har sociala sammanhang knutet till mitt skrivande. Jag är tacksam över att jag lever i en tid där det är relativt lätt att skaffa sig sådana sammanhang, en tid när det finns både skrivkurser och internetforum att mötas på.

De här gemenskaperna har tagit olika former vid olika tidpunkter, men det är alltid lika värdefullt. Just nu har jag och en skrivarvän en deal för att hjälpa varandra att hålla uppe motivationen och klara våra respektive deadlines. Vi skickar ett meddelande till varandra varje dag om vad vi har åstadkommit på skrivfronten under dagen, eller ibland, vad vi inte åstadkommit. Det är en så otroligt enkel sak, men oj vilken skillnad det gör. Jag pallar liksom inte att skriva ”idag blev det ingenting alls” tre dagar i rad. Alltså skriver jag, även idag, mitt i jobbgalenskap och storslagna chokladprojekt. Det skulle jag inte göra annars, det kan jag lova.

Den här lilla filuren hjälper mig också en hel del i skrivandet. Han tvingar mig nämligen att promenera flera gången om dagen, vare sig jag har tid och lust eller inte. Ovärderligt för skrivandet det också.

2013-04-07 12.36.45

8 reaktioner på ”Att inte vara ensam

  1. Och det bästa med skrivarforum på nätet är att alla man träffar bara har goda avsikter med att ta kontakt och dessutom är himla trevliga!

    Men å, Filuren! Är han ny? Så göllig! Jag skulle verkligen också behöva knuffas ut några gånger om dan.

    /A

  2. Håller också med! Skulle också vilja ha en sådan skrivintresserad vän som man kunde utmana och träffa och prata skrivande på riktigt. Det saknar jag faktiskt!

  3. Kan inte annat än instämma. Det skojiga var att jag skrev ett liknande inlägg utan att veta att du skrev detta – vilket kanske ännu mer understryker poängen… 🙂

Kommentera

