Ett citat

De senaste dagarna har jag varken skrivit eller bloggat. Det har varit för mycket annat och jag har varit för trött. Mesta delen av tiden har jag lyckats att inte ha dåligt samvete över det. Dåligt samvete tjänar liksom ingenting till. Det ändrar ingenting. Antingen skriver man, eller så skriver man inte. Om man skriver är det antingen av en dålig anledning, eller av en bra. Om det är en dålig är det bara att skärpa sig och sätta sig ner och skriva. Är det av en bra anledning är det ju ett medvetet val. Så försöker jag leva.

Vad jag däremot har gjort är att jag läst. En av böckerna som jag hittade på årets bokrea är Stephen Kings Att skriva. Jag har tänkt i flera år att jag vill läsa den, men det är först nu det har blivit av. Jag är väldigt glad att den numera bor hemma hos mig, för det är verkligen en inspirerande bok. Egentligen stod det ingenting som jag inte redan visste, men det kändes ändå som en väldigt lärorik bok att läsa. Det är så många saker i den boken som är så allmängiltiga och kloka att det inte går att höra dem för många gånger. Till exempel det här från sidan 92: ”Livet är inte en stödfunktion för Konsten. Det är tvärt om.”

20140228_224113[1]

11 reaktioner på ”Ett citat

  1. Bra reatips! Har inte heller läst den, men tycker att den verkar matnyttig. Och det där med att den kanske inte tillför något nytt: Ibland är det bara så himla skönt att få bekräftat att det man tror sig veta är någonting som andra också upplever är riktigt. Särskilt när man med ”det man tror sig veta” menar ”skrivarrelaterade saker” och med ”andra” menar ”sjukt produktiva och framgångsrika författare”.

    /Anna

  2. Den boken bor hemma hos mig också 🙂 Det mesta visste man precis som du skriver, men man blev väldigt inspirerad och taggad! Sedan tyckte jag att det var intressant att läsa om Stephens liv och hans med- och motgångar.

  3. Jag läste den för några år sedan och blev jätteförtjust. Kanske inte mest för att jag lärde mig så mycket, utan för tonen och inställningen till skrivandet, och så gillade jag den biografiska berättelsen. King fick mig att börja läsa King 😉

Kommentera

