En bok om skogen och duktigheten

I samband med att min blogg fyllde ett år häromsistens lottade jag ut två av mina absoluta favoritböcker till mina bloggläsare. Jag ville inte avslöja vilka böcker det rörde sig om då, eftersom det är så mycket roligare att få paket om innehållet är en överraskning. Men nu har båda böckerna kommit fram. Hög tid alltså att presentera den ena av böckerna som jag gav bort, nämligen Doppler av Erlend Loe.

Andreas Doppler har varit duktig i hela sitt liv. Han har varit duktig i skolan och på universitetet och på jobbet. Han har en duktig fru och duktiga barn. En dag ramlar han när han är ute och cyklar i skogen, och då känner han plötsligt att han inte har någon som helst lust att vara duktig mer. Han tar familjens tält och flyttar ut i skogen. Där blir han god vän med älgkalven Bongo, och där ämnar han stanna kvar, trots påstötningar från både markägaren och sin fortsatt duktiga fru.

Det är en fin berättelse om hur lätt det är att trilla ur sitt vanliga liv. Även om Andreas Doppler definitivt går över gränsen för vad som anses vara normalt, ställer han många berättigade frågor om hur det egentligen står till i vårt samhälle. Ja, eller kanske just därför. Dessutom är boken skriven med stor humor. Läs den, om ni inte redan har gjort det!

20140217_122423

2 reaktioner på ”En bok om skogen och duktigheten

Kommentera

