Konsten att följa en dröm

Det här med att ha många strängar på sin lyra, som det förra inlägget kom att handla en del om, det är som man säger en tveeggad välsignelse. Givetvis har det många positiva sidor, och jag är verkligen tacksam över att ha många olika intressen, och många saker som jag är relativt bra på. Men allting har en andra sida och det finns förstås saker som jag inte kan. Välja och välja bort. Detta är jag inte bra på och hittills i livet har jag tagit mig igenom valsituationer genom att välja så lite som möjligt. Jag har gjort lite grann av allt och risken med det är att resultatet blir just lite av allt, det vill säga ingenting särskilt. Jag skulle kunna vara musiker, men jag är det inte.

Jag hyser en stor beundran för alla som verkligen är musiker, liksom för alla författare, elitidrottare och dedicerade vetenskapsmän. Helt enkelt för alla som lever ett liv fullt ut. Som följer sin dröm. Min beundran gäller även alla som ännu inte lyckats, som fortsätter att kämpa med siktet inställt på en målbild, ett ljus som skymtar mellan träden, oavsett om målet är ett antagningsbesked, ett forskningsresultat eller ett bokkontrakt. Jag beundrar er verkligen, och jag försöker lära mig att göra likadant.

För mig är den allra största svårigheten just att identifiera entydiga drömmar. Jag blir enormt fascinerad av personer som strävar mot ett och samma mål under hela livet, som till exempel Stephen King som började samla på refuseringsbrev redan som tonåring. Visst, jag ville också bli författare redan som barn. Men på listan med saker jag skulle vilja jobba med stod även minst ett trettiotal andra saker, och många av dem vill jag fortfarande göra. Jag har flera drömmar, starka och ärligt kända, men inte helt kompatibla med varandra. Och även om jag verkligen tror att nästan allt är möjligt, så är det inte möjligt att göra allt på samma gång.

Det jag övar mig på nu, och som jag måste lära mig för att komma någonvart med mina drömmar, det är att välja ut en eller ett par av dem och sedan sätta dem över de andra. Hitta de drömmar som går djupast in i mig. (För det är klart att jag vill vissa saker mer än andra, jag har bara inte varit så bra på att se det. Jag förstår mer och mer att skrivandet är en sådan dröm.) Sedan måste jag lära mig att välja bort de andra. I slutändan är det inte det jag skulle kunna göra som räknas. Det är det jag faktiskt gör.

20140218_082840

4 reaktioner på ”Konsten att följa en dröm

  1. ”I slutändan är det inte det jag skulle kunna göra som räknas. Det är det jag faktiskt gör.” Så sant, så sant. Hoppas du finner något att rikta blicken på och ett sätt att ta dig ända fram dit.

  2. Håller med Hanna! Just det kom jag fram till för ett år sedan. Varför gå och och drömma om saker man skulle vilja göra när man faktiskt kan göra dem? 🙂 Därmed inte sagt att man lyckas, men man har i alla fall försökt.

Kommentera

