Ur fas

Fördelen med att ha en tydlig deadline och hålla koll på i vilken takt redigeringsarbetet fortskrider är att man kan se hur man ligger till relativt långt i förväg. På så vis upptäcker man om man är sen medan det fortfarande är möjligt att göra någonting åt det. Nackdelen är förstås att man kan se hur man ligger till relativt långt i förväg. Om jag nu upptäcker att jag är sen medan det fortfarande är möjligt att göra något åt det, då MÅSTE jag ju göra någonting åt det. Oavsett om jag lyckas eller inte är detta en upptäckt som för med sig både stress och hårt arbete.

För att tala klarspråk: jag ligger inte så himla bra till med mitt redigeringsarbete. Jag har gått igenom halva min bok (den lättaste halvan), jag planerar att vara klar i slutet av april. Jag borde ha kommit betydligt längre. När jag satte upp min deadline tänkte jag att jag ska skicka in mitt manus till förlag i början av maj oavsett hur långt jag har kommit. Nu är jag inte lika säker. Det är viktigt för mig att det jag skickar in är en tydlig helhet, och i nuläget är det inte så. Under redigeringen är det som att de olika delarna av manuset har växt isär, trots att vissa delar har blivit tveklöst bättre. Det som var en tydlig helhet tidigare är nu lite spretigt. Jag måste på något vis få ihop det igen.

Nåja, det får vara hur det vill med den saken. Jag tänker göra ett seriöst försök att bli klar. Eftersom jag samtidigt har den mest intensiva jobbperioden på närmare ett år, möjligen med undantag av november ;-), kommer det bli ett schematekniskt jonglerande. Kanske kommer jag blogga lite mindre under den här perioden, det återstår att se. Om det blir så så vet ni varför: jag skriver.

Här är något annat som har växt isär:

20140308_170118[1]

4 reaktioner på ”Ur fas

  1. Om det finns någon som fixar det så är det du. Min fråga är hur en skrivträff påverkar din deadline. Men jag antar att den är inräknad som en positiv komponent. Ska bli kul att ses. Jag inser att det blir en skrivarhelg. Det passar mig utmärkt.

    • Tack för uppmuntran! Optimist som jag är har jag givetvis stora förväntningar på vad jag ska lyckas åstadkomma under skrivträffen. 😉 Men jag börjar inse att det kommer krävas mer ändå. Jag ser i vilket fall som helst jättemycket fram emot vår helg.

Kommentera

