Skrivträff i ny form

Nu har vi skrivit, pratat, ätit klart för den här gången. Igår eftermiddag åkte mina skrivarvänner hem till sitt. Vi har hållit på i många år med våra skrivträffar (som jag har skrivit om tidigare till exempel här och här), men nu har våra träffar skiftat form lite grann.

Den största skillnaden är att vi har gått från att framför allt ge respons på varandras texter till att framför allt skriva. Just nu är det det vi behöver, mer än att prata. Framför allt behövde vi nog förändra vårt arbetssätt för att kunna fortsätta tillsammans, eftersom vi gjort likadant så länge. Det hade börjat gå slentrian i våra skrivträffar, och i våra kommentarer till varandra. Så den här gången satt vi helt enkelt tillsammans och skrev på våra respektive projekt. Det var väldigt mysigt, men både jag och flera av de andra upptäckte att vi saknar våra diskussioner. De gav så mycket inspiration och input till det egna skrivandet. Nästa träff, i början av juni, ska vi alltså pröva ett mellanting.

Den andra stora skillnaden med just den här skrivträffen att vi var hemma hos mig. Trots att vi hållit på så länge var det första gången. Det beror dels på att jag flyttade förra sommaren och dels att två medlemmar i vår grupp tagit paus. I sådan här sammanhang är en trea oändligt mycket större än en etta, och fem sängplatser är lättare att skaka fram än sju. Fem personer i en trea är bara det rätt mycket, så min stackars fru blev skickad i frivillig exil över helgen. När vi lagt packat upp alla tältsängar och madrasser fanns det inte så jättemycket golvyta över, men det gick. För mig var det väldigt fint att de kunde komma hit. Som att väva ihop två viktiga världar med varandra.

Den lilla skrivarhunden Hugo var också med på träffen.

20140217_122429[1]

4 reaktioner på ”Skrivträff i ny form

  1. Det där mellantinget har jag också ägnat mig åt. För man behöver nog båda. Skriva och prata. I sig är ju skrivandet ändå ensamt många gånger, och då blir pratet viktigt.

    • Ja, det är jätteviktigt. Och pratade gjorde vi naturligtvis nu också, men det som saknades var de lite djupare diskussionerna och analyserna. Till nästa gång tänker vi bestämma lite saker i förväg som vi vill prata om, så att vi kan förbereda oss.

Kommentera

