Resultatet av för långa skrivpass

På några ställen i sin bok Egenmäktigt förfarande -en roman om kärlek skriver Lena Andersson om skrivande. Vissa av de formuleringarna tycker jag är så otroligt träffande. Det här till exempel:

”Skrivandet kunde hon vanligen inte hålla på med i långa sjok. Efter ett visst antal timmar hittade hjärnan bara kverulantiska fel, vars raderande den nästa dag ångrade, eller började ge ifrån sig den omgivande kulturens fraser igen.”

Så tycker jag verkligen att det kan vara, i synnerhet i redigeringsfasen (där jag nu befinner mig). Efter två eller tre timmar blir jag blind för texten, och så blev det vid några tillfällen på skrivträffen nu i helgen. Då hjälper ingenting annat än en lång paus.

På samma sida står de här orden:

”Texter söker sin rytm. Det kräver sin tid. Men vid en viss punkt är en text klar även för den som är beredd att arbeta hur mycket som helst på den. Det är när den har distanserat sig från sitt upphov så mycket att varje läsning förvånar och klarheten rinner fram.”

Vad kan jag säga? Det är ju det som är målet.

Hela boken är förresten faktiskt ganska fantastisk, om än lite plågsam emellanåt. Läs den vetja!

20140315_114906[1]

10 reaktioner på ”Resultatet av för långa skrivpass

  1. Blev precis klar med den igår! 🙂

    Jag kunde knappt lägga ifrån mig den när jag väl hade börjat. Underbar bok. Lite plågsam, som du säger, men på precis rätt sätt.

    Så väldigt mycket tack för lånet!

  2. Har lyssnat mig igenom halva, men sedan inte hunnit fortsätta. Just hennes formuleringar och ibland rena underfundigheter är väl värda uppmärksamheten.

  3. Jag har läst den och tyckte också om den. Dock kunde jag känna att vissa ord var lite väl svåra och hade kunnat ersättas av andra inte så krångliga ord. Men visst, jag lärde mig en hel nya ord, det gjorde jag.

  4. Jo, hela boken känns full av träffsäkra formuleringar, sen säger det kanske mest om den som läser vilka av formuleringarna man fastnar för? 🙂 Tex. dem om skrivande om man är en skrivare. Eller möjligen en författare.

Kommentera

