Barbro Lindgren får årets ALMA-pris

ALMA-priset, eller Astrid Lindgren Memorial Award är ett litteraturpris till Astrid Lindgren minne. Det delas ut årligen till författare, berättare, illustratörer eller läsfrämjare som genom sitt/sina livsverk bidragit till barn- och ungdomslitteraturen. Mitt intryck är att det här priset är viktigt, såtillvida att det faktiskt påverkar barn- och ungdomslitteraturen som genre. Ett tydligt exempel på det är att de personer som fått priset därefter blivit översatta till flera språk och blivit mer spridd än tidigare.

De senaste åren har ALMA-priset fått mig att upptäcka författare och illustratörer som jag inte känt till. Exempelvis hade jag inte hört talas om den fantastiska författaren och illustratören Shaun Tan innan han fick priset 2011, men nu är han en favorit hos mig. Hans personliga och vackra bilder och suggestiva texter är någonting helt unikt. Om ni har möjlighet, läs till exempel hans berättelsesamling Berättelser från yttre förorten eller bildromanen Ankomsten.

Igår presenterades 2014 års pristagare: Barbro Lindgren. Jag har svårt att tänka mig en mer värdig pristagare. Hon har skrivit så många fina böcker att jag inte vet vilka jag ska ta som exempel. Det som jag framför allt tycker är imponerande med Barbro Lindgren är att hon skrivit för i princip alla åldrar. Alltifrån pekböcker (till exempel böckerna om Max) via kapitelböcker som Loranga, Mazarin och Dartanjang till fina och tänkvärda ”vuxenböcker” som Även en ihålig nöt vill bli knäckt och Ingenting hände, två gånger. Dessutom har hon skrivit många fina dikter.

Ikväll ska jag fira med att läsa böcker av Barbro Lindgren, till exempel Loranga Loranga och Den vilda bebin får en hund (för jag tillhör dem som gärna läser bilderböcker trots att jag varken är eller har barn). Fram till dess får jag hålla till godo med en liten dikt.

Barbro Lindgren

Bilden är lånad från ALMAs hemsida.

Tänk alla millioner år av Barbro Lindgren

Tänk alla millioner år som du inte var född.
Då fanns det gräs och träd och flugor,
men inte samma gräs som nu
och inte samma träd och inte samma flugor.

Tänk alla millioner år som du inte var född.
Då fanns det hus och djur och stigar,
men inte samma hus som nu
och inte samma djur och inte samma stigar.

Tänk alla millioner år som du inte var född.
Då fanns det människor som nu
och hav och stenar,
men inte samma människor som nu
men samma hav och samma stenar.

6 reaktioner på ”Barbro Lindgren får årets ALMA-pris

  1. Bästa Max boken är Max död. Den är så otroligt ironiskt fin. Men ja, Barbro Lindgren, man blir så glad. Även om jag blivit glad över de flesta av författarvalen för till skillnad från Nobelpriset så hör Alma-författare till dem jag ofta känner till.

    • Ja! Jag tycker att alla pristagarna so far har varit jättebra. Rent generellt blir jag väldigt glad av ALMA-priset. Himla bra grej helt enkelt.

      Max död har jag faktiskt inte läst/sett, men det måste jag göra. Tack för tipset! 🙂

Kommentera

