Ny tid

Det är lika bra att jag säger det på en gång. Jag kommer inte klara min deadline. Säkert hade jag kunnat prioritera annorlunda, säkert hade jag kunnat kämpa mer, men så som arbetet de facto fortskrider kommer jag inte att vara klar i slutet av april som jag hade tänkt mig. Det går inte, och att jag inser det är mycket tack vare min skrivgrupp och vår träff förra helgen. Det känns så klart nesligt att misslyckas med att uppfylla ett mål, men nu gör jag mig ändå en ny deadline, som ger mig lite mer tid. 9 juni, då ska jag skicka in min novellsamling till förlag.

På vissa sätt är det säkert sämre att skicka in i juni istället för i maj. Det är snart semester för alla på förlagen, antagligen hinner ingen titta på sitt manus innan dess. Och i den mån sådant går att förutsäga så skulle jag tro att det skickas in fler manus under/i slutet på sommaren eftersom fler är lediga då och kan skriva färdigt sina manus. Så rent strategiskt tror jag att min nya deadline inte är så smart. Å andra sidan kan ingenting vara mer ostrategiskt än att skicka in en dålig text. Då är det ju kört från början, oavsett om någon hinner läsa eller inte.

Faktum är att det går mycket bättre med redigerandet nu sedan jag skjutit upp min deadline. Även om jag oftast funkar så att tuffa deadlines får mig att jobba hårdare, verkar det finnas en gräns när jag inte tror att det kommer gå och då tar det stopp alldeles istället. Det är liksom lite mer peppande att jobba mot någonting som känns möjligt. Nu gör jag det igen, och idag har jag skrivtid.

20140328_111807[1]

6 reaktioner på ”Ny tid

  1. Ibland behöver man ge sig själv den där extra tiden och låta texten få mogna fram i egen takt. Jag tror på att det kan bli så mycket bättre då.

    Och så är det ju faktiskt vårtid nu, och den måste man också tillåta sig själv att leva i och njuta av.

    • Jag tror du har rätt i att slutresultatet blir bättre så. Men jag tycker att det är svårt att hitta en lagom avvägning. För med mig är det nämligen så att om jag inte försöker pusha mig lite, så kommer det aldrig bli färdigt…

  2. Huvudsaken är väl att du blir nöjd med redigerandet, sen må deadline vara när som helst. Ingen idé att stressa ihjäl sig heller med att fixa till manus.

Kommentera

