Att skriva på våren

Den senaste lördagsenkäten på Debutantbloggen handlade om årstider och skrivande. Går det bättre eller sämre att skriva under det ljusare halvåret? För min del är svaret tveklöst: jag tycker att det är svårare att skriva på våren. Jag älskar att ljuset kommer tillbaka. Jag älskar den nyvaknade energin som finns överallt, i luften, i marken, i människorna. Samtidigt upplever jag den där energin som lite riktningslös. En knopp här, ett grässtrå där, det blir varmare, det blir kallare, det gror. Alltsammans är underbart men kryllande till förvirringens gräns.

Den där vårstämningen smittar av sig på mitt skrivande. Jag får energi och vilja, men riktningslös sådan. Jag får idéer om än det ena än det andra och fjattar fram och tillbaka mellan olika delar av texten. Får ännu svårare än vanligt att göra en sak i taget.

Mina vårliga fokusproblem gör sig också påminda i en mer konkret form. Flera av mina fritidsintressen är extra arbetsintensiva just på våren. Vi har en segelbåt: den ska vårrustas och renoveras och sjösättas. Vi har en kolonilott: den ska vårgrävas, och det ska drivas upp små plantor från fröer, och planeras och fixas och donas. Samtidigt brukar det vara massor med saker på det alldeles vanliga jobbet som ska göras färdigt före sommaren. Ingenting av det där är sådant jag vill välja bort, och när jag är ledig vill jag bara vara ute, ute, ute. Sammantaget: sämre skrivarfokus, helt klart.

20140401_114719[1]

Min bästa skrivtid är hösten. Det finns en innerlighet i luften om hösten, en skärpa som våren saknar. Den hjälper mig att hitta fokus, skala bort allting utom det som är viktigt. För någon vecka sedan skrev Anna på Kära syster att tiden står stilla inuti ens manus. Så är det. I texten finns en parallell värld med en parallell tid som går oändligt mycket långsammare än den vanliga tiden. Inuti mitt manus är det höst och det hjälper faktiskt lite grann. Om jag bara lyckas ta mig in i texten så finns den där, höstskärpan. Fast det är vår i den riktiga världen.

20131013_081855

2 reaktioner på ”Att skriva på våren

  1. Jag kan förstå vad du menar. Just våren skapar lite mer lust till allt möjligt och energin är svår att rikta. (Även om energin just denna våren riktas åt plugg, plugg och plugg…) Längtar till lugnet som hösten för med sig, även om jag tycker mycket om både vår och sommar 🙂

Kommentera

