Fina fisken: omslagstrend från 2013

Hej min lilla bortglömda blogg! Som sagt, det finns gott om distraktionsmoment om våren. Mitt i allt grävande, jobbande, cyklande, novellredigerande, mötande, bottenfärgsskrapande finns det något jag går och funderar på. Inte direkt någon världsomvälvande fråga, men ändå. Varför är det så många guldfiskar på bokomslagen just nu?

Egentligen är det här en trend från 2013, jag kom att tänka på det under bokmässan i höstas, men nu har de här böckerna börjat dyka upp i pocket. Det blir nästan ännu mer påtagligt när flera små orangea fiskar tittar på en från bokomslagen i samma lilla PocketShop. Dessutom simmar alla åt samma håll: uppåt till höger.

Jag har funderat över vad de här böckerna har gemensamt, utan att bli riktigt klok på det. Jag har läst två av de fyra nedanstående guldfiskböckerna, de andra två har jag bara bläddrat i. Vilka gemensamma nämnare finns? Både Sharmas Breakout nations och Moshin Hamids Så blir du snuskigt rik i det snabbväxande Asien har titlar och teman som berör ekonomi och snabb utveckling. Det är en beröringspunkt mellan de här två böckerna (även om den ena är en skönlitterär bok som egentligen mest handlar om relationer och det andra är en fackbok). Men ärligt talat förstår jag inte alls vad guldfisken har med saken att göra.

På samma sätt kan jag se vissa beröringspunkter mellan Fiskar ändrar riktning i kallt vatten och premiärnumret av svenska Granta. Den förstnämnda är en fin liten roman om en pojke vars föräldrar skiljer sig, den andra en samling essäer och kortare skönlitterära texter av olika författare. Skulle någon tvinga mig att sammanfatta dessa båda verk med samma ord skulle jag säga ”lättillgänglig finkultur”. Båda har också en positiv grundstämning (även om det verkligen inte gäller för alla texter i Granta). Nystart och utveckling.

Är det alltså någon slags optimism eller framåtrörelse som de olika omslagsmakarna vill förmedla med alla uppåtsimmande guldfiskar? Det fungerar i så fall inte helt och hållet för mig. De två övre omslagen tycker jag närmast är lite läskiga, med sina instängda fiskar. Och varför just guldfiskar? Varför inte lika gärna en guppy/regnbågsfisk/fjärilsciklid/neontetra/nors? Så många frågor. Har ni också lagt märke till alla fiskaromslag? Finns det någon guldfiskssymbolik som jag har missat? Kort sagt, vet ni vad de försöker säga oss, guldfiskarna?

Fiskomslag

4 reaktioner på ”Fina fisken: omslagstrend från 2013

  1. Kul spaning, den trenden hade jag missat. Tecknade omslag med titel i ”handskriven” skrivstil snett över bilden a la En man som heter Ove har jag däremot tänkt på.

Kommentera

