Hem; till våren, texten, bloggen, jobbet

Det mest fantastiska med att resa genom Sverige så här års är att det är en resa genom årstiderna. Så var det i allra högsta grad den här gången, kanske mest påtagligt på hemresan. I Härjedalen var det fortfarande vinter. För varje mil söderut smälte snön undan, gräset blev grönare och knopparna fler. Några mil norr om Gävle passerade vi den första grönskimrande björken. Och hemma, i Uppsala, där är det otvivelaktigt vår. Blommande tulpaner, utslagna blad. Väldigt härligt, men också fint att ha fått några sista riktiga vinterdagar. Jag har fått säga ett ordentligt hejdå till vintern. Nu kan våren och sommaren få komma.

20140422_082155[1]

Det var faktiskt jätteskönt att ha en veckas ledigt från bloggandet, ledigt både från min blogg och andras. Även om jag tycker att det är väldigt roligt, annars skulle jag inte göra det, men även det kan bli en stress och det har det varit periodvis. Att hela tiden hålla koll på när jag skrev ett inlägg senast, och hur länge sedan det egentligen var jag skrev ett riktigt bra inlägg. Skönt med semester också från det.

Lite mer oplanerat hade jag även semester från skrivandet. Jag hade skrivit ut hela mitt manus och tänkt att jag skulle läsa igenom alltihop (åtminstone!), hitta korrfel och få massor av briljanta idéer om var och hur jag ska skriva om. Komma hem med marginalerna fullklottrade med superduperbra kommentarer. Det var ju en fin plan på många sätt, men det blev inte så. Jag har inte läst en enda sida.

Delvis berodde det på att det dök upp en deadline på vanliga jobbet som tvingade mig att jobba ett par om dagen timmar med det i halva veckan. Och det finns en gräns för hur mycket det går att dra sig undan med dator och papper under en familjesemester. Men det var nog inte bara det. Det var också förvånande skönt att vara ledig från skrivandet. Ibland behöver man semester, från allt.

Det är fortfarande så, liksom jag konstaterat många gånger tidigare, att även om jag har mycket annat som konkurrerar om min tid och kraft i vardagen, så är det ändå där jag har min mesta och bästa skrivtid. Och när jag tänker efter är det precis så jag vill ha det.

20130411_123836

2 reaktioner på ”Hem; till våren, texten, bloggen, jobbet

Kommentera

