Sammanhållen tid

Den här långhelgen har jag fått någonting som jag inte har haft på mycket länge: sammanhållen skrivtid. Inga gigantiska mängder tid, men mellan en och två timmar om dagen fyra dagar i rad. Därtill fyra dagar i rad där jag var borta från jobbet och lyckades stänga av tankarna på de mängder av jobbrelaterade saker som på något magiskt vis måste bli klart innan sommaren.

Plötsligt gick redigeringsarbetet som jag ojat mig så mycket för och haft så svårt att komma in i så otroligt mycket bättre. Alla rädslor som jag skrev om i det här inlägget i förra veckan gled undan och jag kunde koncentrera mig på själva texten. Jag kunde se vad som behöver göras och vad som faktiskt är klart. Och jag kände att jag kommer att kunna stå för det här när det väl är färdig, oavsett hur det går sedan.

Nu vet jag: får jag bara lite sammanhållen tid så kommer det inte att vara några problem. Det är förstås jätteskönt. Lite mindre skönt är att veta att nästa gång jag kommer att få den där sammanhållna tiden är en bit in i juni, ungefär när jag tänkte vara klar med andra ord. Men det får bli som det blir. Och innan dess tror jag inte att jag kommer att få särskilt mycket gjort. Jag ska försöka att inte bli stressad över det, men det är jag naturligtvis redan.

20140501_203513

6 reaktioner på ”Sammanhållen tid

  1. Det ljusnar:) Tänk vad det gör för kreativiteten att få gå in i sin berättelse en stund, så länge man vill, och inte komma ut igen förrän man kommit vidare. Jag känner så mycket igen mig i detta med sammanhållen tid idag.

    /Anna

    • Ja! 🙂
      Jag har så lätt att glömma bort det där, hur viktigt det är med sammanhållen tid, eftersom så mycket av min totala skrivtid består av små snuttar. Därför tänker jag att det måste fungera, i alla lägen, men det är ju inte så. I vissa faser behöver man någonting annat. Hoppas det går bra för dig att skriva!
      /L

  2. Ah, den sammanhållna skrivtiden! Det är så skönt att få slippa allt annat och bara skriva. Det ska jag snart få göra, om några dagar när seminariet är undan – då!

  3. Åh vad härligt! Gratulerar till tiden och till känslan av att du kommer klara av det. Och fast det är svårt tror jag verkligen att det bästa är att inte ha ångest för hur lång tid det tar. Hur texter växer fram och hur livet gestaltar sig i övrigt med jobb och annat, det kan man ju inte kontrollera hur gärna man än vill. Och ärligt talat, det är en ganska stor del av charmen med alltihop.

    Ser för övrigt själv väldigt mycket fram emot den sammahållna skrivtiden i juni!

    Kram!
    /Linda

Kommentera

