Sommarlov kan man säga

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Och ibland blir det som man tänkt, fast ändå inte. Ända sedan tidigt i våras har jag planerat för mitt sommarlov. Jag skulle ta extra-ledigt från jobbet bestämde jag, tjänstledigt utan lön i några veckor utöver semestern för att få vara ledig riktigt länge. Det var så mycket jag ville göra, skriva klart min bok till exempel. Men framför allt ville jag bara ha sommarlov. Hela juli. Hela augusti. Två månader. Låter det inte som en dröm?

Med den drömmen framför ögonen gjorde jag någonting dumt, som jag gjort flera gånger förut. Jag tänkte äsch, jag kan ju vila sedan, jag ska ju vara ledig hela sommaren. Efter en vår (eller ett år kanske) där jag konstant jobbat lite för mycket, ofta på två jobb parallellt blev det helt enkelt lite för mycket. Från och med mitten på maj var jag så trött att jag blev sjuk hela tiden. Ändå fortsatte jag, för det fanns saker som jag lovat att leverera innan min ledighet. När jag inte var klar den sista juni (eftersom jag varit sjuk så mycket) fortsatte jag en bit in i juli. Inte så smart, jag vet. Jag borde veta bättre vid det här laget.

Helt plötsligt blev det där sommarlovet inte bara härligt utan livsnödvändigt. Mycket av det jag hade tänkt fylla all min tid med har fått vänta. Skrivandet till exempel, liksom bloggandet. Det har ändå varit på många sätt fantastiskt den här sommaren. Jag har varit på många av mina finaste och viktigaste platser och träffat många fina människor. Jag har bara inte orkat göra så mycket alls.

Ursäkta att jag försvann härifrån så länge helt utan förvarning. Nu är jag tillbaka. Jag är fortfarande trött, men inte lika mycket som förut. Jag kommer att förbehålla mig rätten att uppdatera lite oregelbundet om det skulle behövas, för först och främst vill jag må bra. Men tillbaka är jag. Hoppas att ni har haft en fin sommar!

2014-07-07 21.49.26

12 reaktioner på ”Sommarlov kan man säga

  1. Skönt att ha dig tillbaka! Jag funderade nästan på att efterlysa dig. Så synd att du inte fick den långa sommarledighet du önskade, men skönt att höra att du ändå fått lite vila. Och uppdatera precis så oregelbundet du vill. Ingenting är bättre än att må bra. Hoppas du får en höst som är lugnare än våren. Nej är ett bra ord ibland 🙂

  2. Å, jag har saknat dig och dina kloka inlägg! Men så bra att du verkar ha lagt i bromsen och prioriterat bort oviktiga saker som bloggar och sånt. Man har bara en av sig själv, det ska man vara rädd om. Hoppas att din höst blir lite lugnare än våren.

    Kram!
    /Anna

  3. Det där är så galet, att man gör så, jag menar jag gör eller har ju också gjort så förut. Att lite till och lite till och plötsligt står man där och inser att man håller på att förstöra allt för sig själv. Bra då att du förstod att sen ta ledigt i alla fall. Och superbt att ha dig tillbaka!

    • Hehe, ja, vissa läxor lär man sig långsamt… Jag brukar trösta mig med att jag var ännu värre för några år sedan. Lagom till pensioneringen kommer jag att vara kung på att disponera min tid. 😉
      Tack! Roligt att vara tillbaka!

  4. Så härligt att du är tillbaka, jag undrade också vart du tagit vägen! Men ta det lugnt och känn ingen press, det är inte värt det i slutänden. Hoppas hösten blir lugnare!

  5. ÅH, vad underbart att du är tillbaka! Ja, det är väldigt konstigt att det är så svårt att lära sig att lyssna på sig själv i tid. Trots att det egentligen är det enda som verkligen är viktigt. Bra att du blivit lite bättre på det nu!

    Jättekram!

Kommentera

