Hösten som kommer

Under den kommande hösten och våren ska jag skriva en bok. Inte på det där ”nej-nu-jäklar-ska-jag-minsann-skriva-klart-den-där-boken”-viset. Jag ska verkligen skriva en bok, jag ska göra det på arbetstid och den måste bli färdig någorlunda inom utsatt tid. Redan nu, innan jag skrivit det första ordet, vet jag med säkerhet att den kommer att bli publicerad. Det handlar om min doktorsavhandling.

I den bästa av världar skulle jag ha velat skicka in mitt pågående skönlitterära manus till förlag innan den här hösten drar igång. Jag tror nämligen inte att jag klarar att skriva två böcker samtidigt. Det skulle bara bli rörigt, göra båda böckerna sämre och mig splittrad och trött. I den bästa av världar alltså, men så kommer det inte att bli. Jag hade inte räknat med att vara så mycket trött och sjuk i sommar, men det var jag. Den andra boken kan inte vänta. Arbetet med den kommer att dra igång i september alldeles oavsett hur jag ligger till med mina skönlitterära manus.

Eftersom det här skrivandet (antagligen) kommer att tränga undan det mesta av mitt skönlitterära skrivande har jag bestämt mig för att skriva om mitt avhandlingsarbete här på bloggen. Alternativet skulle vara att pausa bloggen i ett år eller så, men det skulle kännas väldigt tråkigt. Dessutom är det verkligen en spännande skrivprocess jag står inför, och jag räknar med att kunna dra många paralleller till det skönlitterära skrivandet. Jag tror att jag kommer att glädjas, misströsta och hela tiden lära mig nya saker, precis på samma sätt som när jag skriver andra sorters texter.

Det finns förstås en hel del skillnader mellan att skriva vetenskapligt och skönlitterärt. Större krav på stringens och argumentation, ingen möjlighet att ändra på fakta och hänvisa till den konstnärliga friheten. I mitt fall skiljer även språket: jag kommer att skriva en avhandling på engelska. I övrigt ser jag mest likheter. En bok är en bok, oavsett vad den handlar om. Det måste finnas en början, en mitt och ett slut, det ena måste leda till det andra. Det finns ingen enkel väg dit, den måste skrivas.

Snart är det höst, och då ska jag skriva en bok. Jag hoppas att ni vill följa med mig på den resan.

2014-08-14 11.08.19

16 reaktioner på ”Hösten som kommer

  1. Å vad bra att du vill blogga om den här skrivprocessen! Du är alltid så klok när du resonerar om skrivande i stort, så det här ser jag som ett fantastiskt komplement till alla som bloggar om sina skönlitterära försök. *blänger t ex på mig själv*

    Det längsta vetenskapliga jag skrivit var kandidatuppsatsen på universitetet och jag älskade den processen. Visserligen var det på svenska, men språket var ändå ett annat än mitt ”fria konstnärliga” och jag lärde mig massor av den vetenskapliga strukturen.

    /Anna

    • Vad glad jag blir att du vill läsa även om det här. Jag tycker också att det är väldigt spännande det här med att man kan ha så många olika språk i sig. Egentligen har ju varje text ett eget språk, även om skillnaderna förstås blir större om man förflyttar sig så drastiskt mellan genrer som här.

      Men du, bläng inte på din blogg. Jag läser den med glädje och intresse (och har gjort så även ibland i sommar, fast jag knappt suttit vid någon dator alls). Och jag ser fram emot att följa dig de kommande åren på vägen från det du kallar skönlitterära försök till publicerade böcker. 🙂

  2. Jag tror att du har rätt i att det räcker med ett skrivprojekt åt gången, det blir nog lite mycket annars:) Vad spännande det ska bli att följa med på resan!

  3. Det låter som ett klokt val. Ett skrivprojekt i taget känns som en bra prioritering. Och eftersom du aldrig gör något halvdant så förstår jag att du måste låta ditt skönlitterära manus vänta.
    Du är så klok. Det är klart att du kommer att lära dig massor av att skriva din avhandling. Lycka till med ditt skrivande – på arbetstid dessutom.

  4. Tack och lov att du inte ska lägga ner bloggen! Vem ska då påminna mig om att vara lugn för det ordnar sig, bara genom att finnas? Får man fråga vad du doktorerar i? Ska bli jättekul att följa, och som andra redan sagt tror jag att ditt manus bara kan vinna på det: både för att det får vila lite och att du utvecklas som skribent på ett annat sätt. Lycka till!

    • Tack för dina fina ord! Det får man förstås fråga. Jag forskar om verksamhetsutveckling och kvalitet i produktutveckling. I praktiken handlar det mycket om hur man kan utnyttja framför allt mänskliga resurser i stora organisationer lite smartare, och minska irritation och frustration människor och avdelningar emellan. Men här på bloggen hade jag nog tänkt lämna innehållet därhän, och som vanligt framför allt skriva om själva skrivprocessen.

  5. Så vad skriver du om i doktorsavhandlingen? Och som jag ju har doktorerat och skrivit en sån bok, så nä, skriv inte så mycket annat samtidigt. Det vill inte bli så bra. Alltså jag skrev en del, men det kändes alltid som om jag hade dåligt samvete över det. Både att det stal av doktorerandet och att jag inte hann ägna det tillräckligt med tid. Å andra sidan, ibland var det också nödvändigt att skriva annat, för att inte bli helt galen av avhandlingen. Hur som helst, lycka till och jag ser fram emot att höra vad du skriver om.

    • Kul att du har doktorerat! Vad skrev du om?

      Min forskning är helt och hållet orelaterad till litteratur. Jag håller på med produktutveckling. Inte produktutveckling som i någon särskild produkt/teknik/bransch, utan produktutveckling som i grejen att driva extremt kunskapsintensiva och långa projekt i organisationer. Jag tittar på var och hur det uppstår problem (framför allt mellanmänskliga problem) i produktutvecklingsprocessen i olika typer av företag, och vad man kan göra åt det. Lite mer konkret försöker jag hjälpa olika organisationer att upptäcka systemfel istället för att klanka ner på enskilda individer, och att få bort frustrationsmoment i människors arbetsmiljö. Med andra ord, min forskning är så mjuk och kvalitativ som det blir på en teknisk högskola. Jag tycker oftast att det är väldigt kul och intressant (men det blir i och för sig nästan vad som helst om man är tillräckligt insatt).

      Tack för att du bekräftar mina misstankar om det här med olika skrivprojekt! 🙂 Jag tänker att jag säkert kommer skriva en del utöver avhandlingen, det kan nog bli nödvändigt som du säger, men att aktivt driva två parallella bokprojekt känns som en annan sak.

      • Wow. Jag vet noll och intet om det du beskriver. Ska bli kul att höra mer. Själv doktorerade jag i litteraturvetenskap, om sexualitet i svensk ungdomsroman. Efter det har jag mest skrivit om vampyrer, populärlitteratur och sånt. Fast inte på ett bra tag nu. Bara skönlitteratur som ryms med liksom. Att blanda är inte så lätt.

      • Jag tror inte mitt område är svårare än till exempel litteraturvetenskap, bara distinkt annorlunda. Och just det att det är annorlunda har verkligen både fördelar och nackdelar. Självklart blir det lite mer splittrat allting. Samtidigt är det skönt att litteraturen får vara helt och hållet frivillig. Den är en så stor del av mitt må-bra att jag vill skydda mig från att börja analysera den alltför mycket. När jag studerade musik på heltid för några år sedan blev det lite så att jag fick svårare att bara njuta av konserter och inspelningar, eftersom det blev svårt att inte koppla på yrkes-hjärnan. Samtidigt tycker jag ju att det verkar superspännande med litteraturvetenskap. Förstås. Och jag längtar efter att kunna mer om sådant.

        Jag har tittat (väldigt lite) på din ”Frigjord oskuld” och den verkar jättespännande. Och viktig. Jag blev väldigt tilltalad av vilka böcker du valt att utgå från. Gunnel Beckman har jag inte läst, men det blev jag sugen på att göra nu. Jag får också lust att läsa om de andra böckerna med en lite mindre naiv blick än jag läste dem med förut. Åh om det bara fanns tid att läsa allt man ville läsa…

  6. Allt skrivande gör en till en bättre skönlitterär författare. Det är inte så konstigt att många författare har ”riktiga jobb” som inkluderar skrivande: journalism, juridik, forskning av olika slag tex. Kan förstå att du inte orkar skriva på en bok samtidigt som en doktorsavhandling, men glöm inte att skriva ned idéer du får. Jag får alltid som flest idéer när jag verkligen inte har tid att skriva dem. Då sparar jag dem tills när jag har det.

Kommentera

