Hej själv, Office!

Jag har köpt en ny dator. Det var helt nödvändigt. Min gamla kraschade flera gånger i veckan, och på måndag börjar jag skriva min avhandling. Då har jag varken tid eller lust med teknikstrul. Jag vet att många tycker att det är roligt att köpa ny dator. Varje gång jag själv gör det är det med de förväntningarna, att det ska vara lite roligt. En ny leksak, tjoho! Och visst är det kul, men inte bara. För när man har öppnat de roliga kartongerna (julafton i september!) och känt på underverket (så lite den väger!) och kopplat in batteriet (med oändligt mycket längre batteritid än det gamla), då tar fixandet vid.

Var ligger egentligen den där lappen med koden till det trådlösa nätverket? Varför fungerar inte det eller det programmet med det nya operativsystemet? Går det att flytta programlicenser mellan olika datorer? Vill jag ha svenska eller engelska som huvudspråk? Och så vidare och så vidare.

Trots mina många år på Kungliga Tekniska Högskolan har jag svarta fingrar när det gäller teknik. Saker som ska fungera automatiskt fungerar liksom aldrig för mig. Ibland är det mitt eget fel, ibland inte. (Jag vet inte hur många gånger jag suttit bredvid en IT-tekniker på jobbet som sagt: du har verkligen otur som har råkat ut för det här, det är extremt ovanligt.) Därför brukar ovanstående aktiviteter vara förenligt med ett antal turer i en eller annan kundsupport. Idag har jag haft det tvivelaktiga nöjet att chatta med ”Yanna” när jag försökte köpa ett virusprogram. Här är ett litet utdrag ur vår halvtimmeslånga, härliga konversation.

[Liv]: Hi. I just purchased XXX but when I clicked the download button I was directed to a page saying “page expired”.
[Yanna]: Welcome to XXX Sales support. My name is Yanna and I will be supporting you.
[Liv]: Thank you. What do you recommend me to do?
[Yanna]: You are welcome. Can you please verify your name and email?
[Liv]: Certainly. YYY, ZZZ.
[Yanna]: Don’t worry. I am here to help you.
[Liv]: Yes. As I said, I purchased your program, but was unable to download it.
[Yanna]: if I understand it correctly you have issue installing XXX is that correct?
[Liv]: Yes. I was unable to download the program.
*5 minutes later*
[Liv]: Are you still there?
[Yanna]: Did you try using a different browser?
[Liv]: Yes.
*3 minutes later*
[Liv]: I checked with my bank and the payment went through. Could you just send me a link to the program download?
[Yanna]: What web browser are you using?
/…/

Det löste sig till sist, naturligtvis, efter en del djupandning och en extrakopp kaffe. Sedan tror jag att allt är klart. Jag öppnar min nyinköpta Office-licens för att äntligen börja jobba.

”Hej”, säger Office. ”För att förhöja din upplevelse och få ut det mesta möjliga av dina program kommer du nu att få en guide till våra nyheter. Klicka på pilen för att komma till nästa sida.” Ursäkta mig Office, men jag vill inte ha någon ”förhöjd upplevelse”. Jag vill bara kunna öppna mina gamla vanliga filer och skriva. Jag vill bara att allt ska funka precis som vanligt.

Hej office

10 reaktioner på ”Hej själv, Office!

  1. Känner igen detta exakt som du beskriver.
    Själv använder jag en del Adobeprodukter. Dom stängde den Svenska supporten. Nu kopplas man automatiskt till Indien när man ringer Svensk support. Jag ringde dit. Samtalet tog dryga timmen. Men det ordnade upp sig. När allt var klart intervjuade jag den otroligt vänliga killen och fick veta var han befann sig och att allt var nytt för honom och teamet.
    Fråga – kör du Mac eller PC?
    Råd I – titta på programvaran Svrivener nu när du skall börja skriva på ding avhandling.
    Råd II – lägg arbetsfilerna på DropBox.

    Lycka till!!

    PS Kanske helt onödiga råd. Du har nog stenkoll!

    • Tack för tipsen!
      Jadå, jag har laddat med flera varianter av säkerhetskopiering, både dropbox och USB-minnen. Men scrivener har jag inte tänkt på i det här sammanhanget, jag ska kolla upp det. 🙂
      Jag kör PC. Och jag har också träffat på telefonsupportar som varit placerade utomlands som du beskriver. I Indien kan jag förstå, eftersom det är så mycket billigare att leva där, men en gång hamnade jag på Irland, vilket jag tyckte var lite mer mystiskt…
      Tack för tips som sagt!
      /Liv

  2. Jag förstår din frustration. Den där känslan av julafton stannar bara kvar en kort stund. Sen kommer verkligheten med program som ska installeras och lösenord som ska hittas. Och supporten som finns i Indien eller något annat avlägset land.
    Men nu verkar du ha fått ordning på det. Skönt. Så nu är det väl bara att sätta igång och skriva på måndag. Men passa på och ta lite ledigt i helgen först. Datafri tid kanske…

  3. Du är inte ensam. Jag blir så knäpp av allt det där, och jag gillar teknik, men själva installerande får det att klia, gör mig rastlös, benägen att slänga mig utför ett stup och vad som helst. Sen däremot kan jag gärna hålla på. Men före det blir det bara en mängd Yannatyper som är here to help. Uff, jag ryser.

  4. Usch ja, känner igen mig. Det kryper i mig bara av att läsa om det! Ibland känns det verkligen som om utvecklingen går baklänges snarare än framåt. (Alla mina kommentarer skrivna i romanen jag arbetade med syns helt enkelt inte i nya Word. Kompabilitetsproblem antagligen.) Ger mig lust att skrika ”ge mig tillbaka det gamla, det som i alla fall fungerade! (tills det kraschade…) Nä, vi är helt enkelt utlämnade åt denna våg av ”förhöjd upplevelse” och nog är det förhöjt minsann. Blodtrycket i alla fall.

    Tur det finns en vacker höst att lugna ner sinnet i!

    • Åh nej, vilket otroligt jobbigt kompabilitetsproblem! (Som ju förresten är ett ganska jobbigt ord också 😉 ). Hoppas det löste sig. Här har det uppenbarat sig ett misstänkt hårdvarufel, så eventuellt får jag äran att göra om allt det här om någon vecka. Det finns dock en liten chans att jag slipper, så håll tummarna för mig!

Kommentera

