Men vad händer efter fyra veckor?

Jag har nu skrivit på min avhandling i två veckor och ska precis inleda den tredje. I stort sett går det bra. Det går jättebra faktiskt. Jag hade tänkt skriva i snitt 400 ord om dagen. De flesta dagar har jag skrivit lite mer än så, bara en dag har jag skrivit mindre, vilket betyder att jag ligger några dagar före. Jag har också lämnat några sidor text till min handledare, och han säger att ja, det flyter, det är begripligt, till och med lättläst. Det funkar, åtminstone på en första-utkast-nivå.

Det är det yttre, vad som har blivit. Sedan är det det andra, det inre. Hur det känns. Det lustiga är att jag till det inre har passerat exakt samma känslolägen som jag gjorde under de två första veckorna av Nanowrimo förra året. (Jag har kollat inläggen jag skrev under den tiden för att se så jag inte minns fel, och det gör jag inte.)

Början av första veckan: lättnad, förvåning, glädje. Det går ju faktiskt!

Slutet av första veckan: känslan av att vara superprofessionell, nästan lite övermänsklig. Det inte bara går, det går som en dans.

Början av andra veckan: baksmälla. Svårare att bara skriva på, lättare att ifrågasätta. Det går trögt. Smekmånaden är definitivt över.

Slutet av andra veckan: det börjar lätta lite. Det är fortfarande lite trögt, men där finns en känsla av stolthet också. Jag gav inte upp, och nu är jag tillbaka på banan.

Under Nanowrimo lärde jag mig att jag inte direkt var ensam om de här reaktionerna. Nano-experten Maria Friedner skrev på debutantbloggen om den klassiska andra-veckan-svackan, och andra typiska reaktioner. Jag minns att jag tyckte att det både var rätt skönt och lite fånigt att jag följde de stereotypa mönstren så där på prickelipricken.

Precis så har det varit, även nu. Bra –> fantastiskt–> tvärstopp –> lite bättre. Naturligtvis finns det stora skillnader mot Nanowrimo. Jag blir inte lika trött, dels eftersom tempot inte är lika hysteriskt, dels eftersom jag har lediga helger. Men framför allt: andra veckan har gått, men jag är inte precis halvvägs. Jag är mycket, mycket långt från halvvägs.

De här två veckorna har det varit väldigt skönt att kunna känna igen sig, att kunna tänka ”jaja, det är ju bara andra-veckan-svackan, det går snart över”. Nu funderar jag över vad som kommer att hända framöver. Är jag i själva verket kvar i den första det-går-så-bra-fasen? Är det den andra fjärdedelen av själva texten som kommer att bli riktigt, riktigt tung? Eller kommer alla nanofaserna upprepa sig i varv på varv var fjärde vecka? Kommer jag att känna helt andra saker? Faktum är att jag inte har en aning. När alla de här vackra löven har fallit av, då befinner jag mig på okänt skrivar-territorium.

2014-09-27 13.13.03

4 reaktioner på ”Men vad händer efter fyra veckor?

  1. Det går fint. Men det går som med allt skrivande, upp och ner och upp igen och pladask och kravla upp och eufori och, ja du vet. Vad kul med din Nano-jämförelse, alltså fascinerande att det så här långt är lika. Men sen kommer det nog andra sorters känslor med avhandling än med skönlitterärt skrivande, för att man på ett annat sätt kontrolleras redan i början – av t.ex. handledare.

  2. Heja, heja! Så imponerad över att du håller en sådan fart i ditt skrivande. Vilken flit! Härlig läsning. Visst är det möjligt att fler bakslag kommer, men jag tänker att du har något att berätta, en tes, en studie, en forskningsbakgrund, och därför kommer du fortsätta knappa ord. Sen ska de förstås redigeras, men det är en annan historia. Jag hejar på!

    • Tack snälla Hanna! Visst har jag allt det där, en tes, en studie, fyra års funderande på vad jag egentligen vill säga (såatte… ingen press….). Jag försöker att inte kännas vid den prestationsångest jag naturligtvis har. Och om jag lyckas fortsätta att hålla det här tempot över tid, då kommer jag att bli jättestolt. Två veckor är ändå nästan ingenting, åtminstone inte jämfört med åtta månader. Tack för pepp!

Kommentera

