Som ett asplöv

Alldeles i närheten av mitt hus finns en dunge med aspar. Jag älskar att promenera igenom den. Det är en så suggestiv stämning under de där träden. De raka stammarna, det flimrande ljuset, det särskilda viskandet i lövkronorna.

Rätt ofta när jag går förbi funderar jag över uttrycket att darra som ett asplöv. Jag undrar vem som sa eller skrev det första gången. Vederbörande måste ha varit synnerligen nöjd med sig själv. Det är faktiskt ganska genialt. De darrar ju verkligen de där löven. Och ändå: om det hade varit idag som någon sa det för första gången, då tror jag inte det skulle ha blivit ett allmänt uttryck.

Varför inte? Själva iakttagelsen skulle förstås vara lika genial, lika precis, men jag tror inte att den skulle få fäste. Vi är alltför urbana, har helt andra referensramar. Självklart finns det fortfarande massor med människor som vet hur en asp ser ut, men inte alla. Kanske inte ens de flesta. Det är inte en självklar del av allas vår vardag, men uttrycket finns kvar. Att darra som ett asplöv har blivit en klyscha.

Personligen tog jag till mig det här med asparna från ”fel” håll. Jag kunde inte särskilt mycket om naturen när jag var liten, utan har lärt mig det mesta sådant i vuxen ålder. När jag lärde mig att känna igen olika träd tänkte jag: det där måste vara en asp, eftersom den darrar så. Jag tror inte att jag var ensam om att känna till uttrycket ”att darra som ett asplöv” utan att vara helt säker på hur en asp ser ut.

Jag tror att detta är själva definitionen av en klyscha: när fler människor har en relation till uttrycket, än till ursprunget till uttrycket. Det är också då det blir litterärt oanvändbart. Inte ens nu när jag har en finfin aspdunge alldeles utanför fönstret associerar jag till de tusentals parallella vibrationerna när jag hör eller läser ”att darra som ett asplöv”. Mina associationer till uttrycket i sig själv är mycket starkare.

Aspar

Kommentera

