Hej bloggen, hej december

Det finns många inlägg jag kunde ha skrivit, men som jag aldrig skrev. Även om jag försökte flytta över mina bloggassociationer från skönlitteratur till avhandlingsskrivande så är bloggen för mig förknippad med fiktion. När jag kommer hit börjar jag längta efter mitt andra skrivande, som just nu verkligen inte får plats.

Det handlar om språket också. Jag skriver min avhandling på engelska, jag glider mer och mer in i det språket och ut ur svenskan. Det är inte så att jag har svårt att skriva på svenska nu, men när jag gör det glider jag ur engelskan. Det stör rytmen kan man säga. Alltså skriver jag inte så mycket på svenska.

Slutligen handlar det om att jag är en periodare. Det är liksom det enda alternativet om man har många olika intressen och ändå vill ägna sig åt dem på djupet, som om ingenting annat fanns. Nu när jag inte skriver får musiken större plats i mitt liv. Det är lättare att kombinera med avhandlingsskrivandet. Jag spelar och sjunger mer än på länge. Jag skriver musik. Jag har fått ett litet band. Jag känner det som att jag håller på att komma ikapp mig själv. Mitt skrivande jag skyndade i förväg, mitt musikerjag lämnades kvar långt bakom. Jag vill ha dem  båda med mig framåt. Därför låter jag nu mitt skrivarjag få stå i bakgrunden en liten stund. Jag tittar inte rakt mot det, men det finns där ändå, på andra sidan allt det andra.

Jag kommer tillbaka, liksom jag alltid har kommit tillbaka till skrivandet, om och om igen. När det sker kommer jag också tillbaka till bloggen. Jag längtar redan. Ha det så bra tills vi hörs igen!

Bättre chilisar

12 reaktioner på ”Hej bloggen, hej december

  1. Men hejsan och där fick ditt skrivande jag lite näring ändå?

    Fattar precis det där med hålla isär sakerna så de inte snubblar över varandra. Bara med lite distans mellan kan det ena jaget stärka det andra och det är klokt att förstå att utnyttja det tror jag. (Och eftersom jag gör så själv, etiketterar jag det som klokt.)

    Ser väldigt mycket fram emot din fulla återkomst, till dess önskar jag all lycka till med avhandling och en varm och mysig december!

    /Anna

    • Hej Anna! 🙂 Du har helt rätt, bara det där lilla inlägget räckte för att mitt skrivarjag skulle sträcka på ryggen och dra i sig lite frisk luft. Och det var ju bra, jag vill ju inte att det ska hinna självdö under den här mellanperioden.

      Hehe, sådär (funkar för mig = klokt) resonerar även jag ofta. Säkert alltför ofta. Som tur är kan samma resonemang motivera sig självt (det funkar ju för mig, så då kan det inte vara något fel på det) 😉

      Ha en mysig december du också!
      /L

  2. Jag tycker att du är klok. Det låter mysigt att låta musiken få mer plats. Och kul med bandet. Tänk vad mycket som kan hända. Skriva musik låter helcoolt.

  3. Ja det brukar bli så uppslukande med olika såna här kulturella uttryck, och det är fint, man ska låta sig fångas hel och hållen. Och när man längtar efter det andra tillräckligt mycket, då får man ta sig dit och då kan de olika uttrycken hellre berika varann genom längtan. Tror jag.

  4. Du gör som vanligt helt rätt. Jag förstår verkligen att det blir svårt att kombinera två helt olika skrivanden på helt olika språk.

    Så himla kul att du kommit igång med musiken! Bloggen och det skönlitterära skrivandet finns ju kvar, och som Mia och du själv säger, det är bara bra att få längta lite, precis som i ett långt och stadigt förhållande 🙂

    • Bli inte alltför imponerad nu bara. Att jag gör ”helt rätt” med det här beror bara delvis på min outsägliga visdom. Delvis även på att jag råkat tacka ja till några helt andra helt ovidkommande saker som jag inte alls borde tackat ja till och därför inte har så mycket till val. 😉

      Men ja, det är faktiskt fint att längta. 🙂

  5. Du tänker rätt tycker jag. Saker och ting har sin tid och sin plats i livet och ibland är det svårt att få det att samsas, så varför kämpa med att kunna få till allt. Låter roligt att musiken kan få utrymme nu 🙂

  6. Låter helt klart vettigt. Lycka till med avhandlingen! (Jag tror för övrigt att alla sorters skrivande kan berika och korsbefrukta varandra, hur olika de än ter sig, så när du tar upp den skönlitterära tråden igen kanske du har kommit en bit framåt av bara farten.)

Kommentera

