Bokfynd, dvs fynd i bok

För några dagar sedan var jag på biblioteket. Egentligen tycker jag inte att en helg är riktigt komplett utan ett biblioteksbesök. Ni vet ett sådant där biblioteksbesök när det inte alls är bråttom och man strosar mellan hyllorna och helt utan ansträngning hittar böcker som man vill läsa. Olika sorters böcker för olika humör, en lagom famnfull. När man därefter cyklar hem i maklig takt och tänker på ingenting särskilt med rikedomen av olästa böcker i cykelkorgen. En sån där dag när man därefter har ännu mera tid och kan hälla ut alla böckerna ovanpå sängen, koka en kopp te och lägga sig och läsa.

Nu är det långt ifrån alla helger som innehåller biblioteksbesök, och långt ifrån alla biblioteksbesök som blir sådär. Men i söndags var just en sådan dag. Faktum är att den var ännu lite bättre. För när jag bläddrade i mina ännu olästa böcker föll det ut ett litet kuvert ur en av dem:

2015-01-31 16.53.20

Någonstans därute finns alltså en fantastisk människa som placerar ut små originalmålningar i böcker, för att någon annan ska hitta dem och bli glad.

Om du som la ”Stenar 4” i Sjóns Skymningsinferno på Uppsala Stadsbibliotek skulle läsa det här; tack! Jag blev verkligen glad. Jag har också många saker som jag skulle vilja fråga dig. Lägger du bilderna i dina favoritböcker, eller i på måfå utvalda böcker? Hur länge sedan var det du placerade ut den här bilden? (Jag har ingen uppfattning om hur ofta folk i Uppsala lånar isländska romaner.) Hur många små konstverk har du skickat ut i världen på det här sättet? Och har du i något av fallen på något sätt fått någon respons från mottagaren?

Jag har ännu inte bestämt om jag ska behålla den lilla bilden eller skicka den vidare. Men om jag väljer att återigen låta den ta plats i någon bok så är det inte för att jag inte tycker om den. Det är i så fall för att glädjen att upptäcka den trots allt är större än glädjen att äga den. Och den fantastiska överraskningen unnar jag även någon annan.

2015-01-31 16.54.44

18 reaktioner på ”Bokfynd, dvs fynd i bok

  1. Oj, vad fantastiskt. En sådan sak ger en verkligen hopp om mänskligheten. Tänk att det finns så underbara människor därute 🙂

    Om det vore jag skulle jag nog behålla den. Men jag skulle faktiskt börja fundera på att göra något liknande själv. Kanske inte små målningar just nu, har inte tid och utrymmer för så mycket målningar just nu. Men kanske en liten favoritdikt på ett fint papper, eller ett litet citat. Någonting som går ganska bra att använda som bokmärke. Hm. Det satte verkligen igång min fantasi!

    • Ja, just nu lutar jag nog åt att behålla den, men lämna ett litet tackkort i boken. Kanske når det avsändaren. 🙂

      Jag blir också inspirerad att göra något liknande. Jag har ibland lämnat böcker men små varsågod-lappar på olika tåg, men det var nog rätt länge sedan nu, ett år eller så. Hög tid att göra det igen alltså, eller något annat sådant. 🙂

  2. Men å vad fint! Exakt sånt där som bara händer i böcker och på film ju. 🙂

    Och Sjón alltså, vill minnas att jag läst något av honom och gillade jättemycket. Ska vid tillfälle leta reda på andra titlar av honom (t ex Skymningsinferno).

    /Anna

    • Precis! I filmer och böcker och mitt liv tydligen. 🙂 Jag har inte läst något av Sjón än, Skymningsinferno blir den första, men jag känner att jag kommer att gilla den. Det här var en kraftig positiv priming. 😉

Kommentera

