Jobbsöndag

Idag jobbar jag. Hemma visserligen, och i mjukisbyxor, men ändå, jag jobbar. Jag hade tänkt ta semester på torsdag, men jag har inte riktigt tid att vara borta från jobbet en dag just nu. Detta är inte en bok som låter sig skrivas på fyra dagar om vi säger så. Alltså gör jag istället så att jag byter dag med mig själv: jobbsöndag mot ledig torsdag.

Egentligen är det jätteroligt det jag håller på med just nu. Jag skriver själva resultatdelen av avhandlingen, kärnan av det jag hållit på med i snart fem år. Ändå har jag lite svårt att riktigt komma in i det. Det har varit lite för många andra saker som har hänt den senaste tiden, i skrivandet och i livet. Jag har svårt att tänka på avhandlingen som det absolut viktigaste i mitt liv, även om jag nog skulle behöva känna så ett litet tag. Jag försöker att inte hetsa upp mig över det och hoppas att det kommer, det där verkliga engagemanget som man känner när man är helt och hållet inne i någonting, och när det blir som bäst. Tills vidare stretar jag bara på. Som det står på min skrivbordsbakgrund nuförtiden: keep calm and write your thesis.

keep-calm-and-write-your-thesis-11

10 reaktioner på ”Jobbsöndag

  1. Förstår vad du menar, men samtidigt är det nog ganska sunt att känna att man inte står och faller med en avhandling – eller annan bok / bedrift. Heja på!

  2. Det kommer, engagemanget. När du är förbi den jobbiga mittenbiten, tror du inte det? När du börjar se något slags slut eller i alla fall har en känsla av att du vet hur det kommer bli. Jag håller tummarna för dig!

  3. Det går att skriva avhandling och var urless på allt. Rätt vad det är inser man att det blev rätt häftigt och dessutom klart. Du fixar det.

Kommentera

