Hur vill du ha dina ägg?

En facebookvän har precis introducerat mig för någonting alldeles fantastiskt: google-dikter. Eftersom jag rätt ofta är lite efter alla andra, så har ni säkert hört talas om det här förut, men för mig är det fortfarande nytt och spännande. Och roligt! Jag har ärligt talat lite svårt att förstå hur jag ska lyckas få något mer vettigt gjort idag (det vill säga, förutom att producera google-dikter).

En google-dikt bildas av de rader som Google föreslår när du börjar skriva in sökord utan att trycka på enter. Ibland blir det förstås ingenting särskilt, då är det bara att testa med någonting annat. Förr eller senare dyker det upp något som är poetiskt, tänkvärt, eller bara tar en fullständigt oväntad vändning.

Här är några av dagens favoriter:

Hur? (Google 2015)

hur ska jag göra
hur ska jag göra för att komma över vägen
hur ska jag glömma honom

————————————————

Idag (Google 2015)

idag
idag eller idag
idag är jag stark

————————————————

Varför? (Google 2015)

varför vill han inte ha mig
varför vill ingen ha mig
varför ville både österrike-ungern och ryssland ha kontroll över vad som hände på balkan
varför vill enhörningar inte vara i närheten av män

————————————————

Men min favorit är och förblir den första google-dikten jag träffade på, nämligen den här lilla pärlan som min vän A visade för mig:

Hur vill du?  (Google 2015)

hur vill du dö
hur vill du leva ditt liv
hur vill du ha det
hur vill du ha dina ägg

20130330_133948

Har du några egna google-diktfavoriter?

14 reaktioner på ”Hur vill du ha dina ägg?

  1. Alltså, tankevurpan och storheten i den sista! Blev så lycklig av de där raderna att jag skrattade högt och hade högläsning här hemma. Mitt i prick liksom!

    Och nej, kände inte till detta fenomen, ska sannerligen stanna upp och läsa nästa gång jag googlar på nåt.

    Tack!
    /Anna

  2. Helt underbart alltså! Hade ingen aning om konceptet, men nu måste har jag förstås tillbringat flera små stunder med poesigoogla. Svårt att hitta riktiga godingar, tycker jag. Dina är verkligen pärlor!

    • Det går alldeles utmärkt att kommentera hur monstersent som helst, det är bara roligt. 🙂 Jag får en liten tjänstvillig orange flagga uppe i ena hörnet som skickar mig till rätt inlägg. Kul att du kommenterar, och kul att du gillade den med äggen!

Kommentera

