Planer för kvällen

nu ska jag göra mig vacker

Ja, ni ser. Jag håller fortfarande på. Google har uppenbarligen planer för min lördagskväll, men faktum är att mina egna planer ser lite annorlunda ut. Jag är på väg till Göteborg för att gå på en föreställning.

En av mina bästa vänner jobbar som operasångerska och tröttnade på att opera ska vara så väldigt finkulturellt hela tiden. Därför har hon och några kollegor startat ett operakompani, Pop Up-operan, som vill spela på oväntade ställen och nå en lite annan publik. Nu spelar de sin första föreställning Medea i en lagerlokal några kvarter från Backaplan. De spelar till och med nästa söndag, så gå och titta ni som är i Göteborg!

Jag tycker att det är en jättefin idé, för jag har heller aldrig gillat de skarpa gränserna mellan finkultur och annan kultur. Är det bra så är det bra, oavsett var och hur man träffar på det. Det till och med vara så att alltför stora eller alltför specifika förväntningar kan ställa sig i vägen för själva upplevelsen.

Jag har till exempel lite svårt att läsa böcker av nobelpristagare i litteratur samma år som de fått priset. Det är så många röster överallt som pratar och bedömer de här böckerna att jag får svårt att höra min egen. Ändå försöker jag nästan alltid med en bok eller två, nu senast Dora Bruder av Modiano. Jag tyckte om den, tror jag, men inte ens det är jag säker på. Kultursidornas formuleringar ekar genom allt jag tänker om boken och jag blir osäker på vad som är mina egna åsikter och vad som är någon annans.

Därför gillar jag idén med Pop Up-operan, och när jag tänker efter nog också därför jag omedelbart blev så förtjust i det här med google-dikter. Poesi på ett helt oväntat ställe, och helt utan högkulturella förväntningar. Ändå ibland riktigt fint. Nej, nu ska jag göra mig vacker. 😉

2 reaktioner på ”Planer för kvällen

  1. Vilken fantastisk grej! Kommer de till Stockholm? (hade lite svårt att hitta någon info på deras facebooksida) Jag skulle väldigt gärna vilja se lite pop-up opera!

    Repliken ”Nu ska jag göra mig vacker” kan jag aldrig höra utan att det blir trollmamman från Trolltyg i tomteskogen – när hon sätter upp håret med en liten orm. Gissar att du blir snyggare än så!

    • Det kommer nog mer info på facebook-sidan så småningom. Det här lilla operakompaniet är helt nystartat, och Medea är deras första föreställning, så än så länge är det som finns allt som finns. Men jag har hört att det finns storslagna planer om framtiden. 🙂

Kommentera

