Disclamer 2

Okej. Det kan eventuellt hända att jag vaknade mitt i natten och tänkte: å nej, vad har jag gjort?!! Tänk om någon efter mitt förra inlägg tror att jag inte tycker om Lindas manus! Eller tycker att jag hängde ut henne på något sätt. (Och värst av allt, tänk om Linda själv tycker det). Det var i så fall absolut inte min mening och jag ber om ursäkt för det.

Ibland är sådan här halv-tre-på-natten-ångest långsökt och obefogad, men nu tycker jag inte att den är det (fast okej, det skulle kunna bero på att klockan är just halv tre på natten när jag skriver det här). Jag tycker att jag gjorde en stor pedagogisk miss, nämligen denna:

Jag har fått många aha-upplevelser av att läsa Lindas manus. Några, som den i mitt förra inlägg, genom att titta på saker som inte riktigt funkar. Andra genom sådant som funkar jättebra trots att jag vet att det är svårt. Jag skulle NATURLIGTVIS ha börjat med en sådan positiv aha-upplevelse.

Anledningen till att jag började med den om gestaltning av akuta situationer är att det är den jag själv är mest entusiastisk över just nu, eftersom det är en sådan sak jag själv kämpat med tusen gånger utan att ha fattat vad som blir fel.

Men alltså, bara så att ni vet: jag tycker verkligen om Lindas manus. Det är fantastiskt. Det är färgsprakande och detaljrikt. Det som finns i bakgrunden är aldrig bara en grå bakgrund utan öppnar sig hela tiden mot någonting nytt. Det förmedlar läslust och upptäckarglädje och jag är helt övertygad om att det förr eller senare kommer att bli en publicerad bok.

2015-02-22 13.57.27

4 reaktioner på ”Disclamer 2

  1. Vad du är fin Liv! Det är klart att jag inte blev ledsen. Precis som du brukar jag gå igång ganska mycket när jag kommer på varför saker inte fungerar, både i mitt eget manus och andras. Det är en stor del av glädjen med att ge och få respons. Jag är heller inte så känslig när det gäller just min egen text och bristerna i den. Jag är inte min text. Min identitet och person är inte kopplad till min text så som den ser ut just nu när du läser den, utan snarare till min vilja att hela tiden bli bättre, att just se vad som brister och sedan komma vidare. Jag vet att jag kan det, och därför blir det heller inte alls jobbigt att få kritik för saker som inte fungerar. Det är bara roligt!

    Det enda som faktiskt känns jobbigt är att inte veta vilket stycke det är du syftar på, (även om jag förstås har mina aningar). Skulle du kunna säga vilken/vilka sidor det rör sig om? Jag vill ju gärna läsa det och se vad jag själv tycker…

    (Alltså, jag håller i princip med dig om att det alltid är bättre att inleda kritik med något positivt, det är ju allmänt känt. Men givet vår relation och min personlighet tycker jag inte att det är så viktigt, varje gång. Jag vet ju att du gillar mitt manus. Och du skrev ju faktiskt att du tyckte att jag är ovanligt bra på att gestalta – det var väldigt roligt att höra!)

  2. TACK!
    Det stycke i just ditt manus som fick polletten att trilla ner för mig var slutet av scenen på sidorna 234-242. Mer säger jag inte, för då blir det spoiler-varning. 🙂

    Det är svårt det där med spoiler-varning. En sådan där positiv aha-upplevelse som jag skulle vilja skriva om har jag inte lyckats komma på hur jag ska kunna förklara utan att säga på tok för mycket. Jag tror att jag måste hitta ett liknande exempel i en annan bok, men jag har inte kommit på något än. Men jag funderar!

  3. Jag tyckte att du skrev väldigt ödmjukt i det förra inlägget och inte på något vis fick jag känslan av att du dissade. Tvärtom. Och jag håller verkligen med om det svåra i att gestalta akut rädsla. Jag skriver ju för barn men jag fick också en aha-upplevelse och en tankeväckare av ditt inlägg! Tack!

Kommentera

