Bra flyt, minst sagt

Ibland, för att inte säga oftast, är extremt stora förväntningar ett säkert sätt att bli besviken. Ibland blir det just så bra som man tänkt. Vid extremt sällsynta tillfällen blir det ännu bättre. Jag och E har haft fantastiska dagar. Vi har haft långa och intensiva textsamtal, pratat om allt vi ville utan att det blev stressigt, vi har lagat god mat och varit ute i våren. Det var så roligt, och jag har fått så enormt mycket hjälp och så många nya tankar inför redigeringen av mitt manus. Igår kväll var helt enkelt en sådan kväll när det är svårt att ens föreställa sig vad som skulle kunna bli bättre. Men det blev bättre. Det kom underbara nyheter alldeles innan vi skulle gå och lägga oss. Vår gemensamma skrivarvän Marie har just fått en roman antagen av ett förlag.

Jag tänker på Marie som omskrivningarnas mästare. Hon kan ta ett stycke text som från början är relativt platt och ointressant, och få den att djupna och bli något alldeles eget. Jag har läst flera versioner av den text som nu ska bli bok och för varje varv har den tagit sjumilakliv framåt. Nu har hon alltså tagit sin bok hela vägen och ska debutera. Hon är så otroligt värd detta efter det enormt imponerande arbete hon lagt ner på sin bok. (Bara en sådan sak som att hon faktiskt åkte till Ghana enbart för att göra research till boken. Om inte det är att vara hängiven sitt skrivande så vet jag inte vad det skulle vara.) Jag är så otroligt glad och det ska bli så fantastiskt roligt att få läsa boken i publicerad form. Den var bra senast jag läste den, och sedan dess har hon skrivit om den ytterligare två gånger. Den kommer att vara grym!

Som en del av denna närmast magiska tajming så kommer min skrivgrupp, där till exempel Marie och Linda är med, att ha skrivträff nu till helgen. Vi har av olika skäl inte träffats på drygt ett år, men just nu, lagom till Maries bokkontrakt ska vi ses igen. Det kommer i sanning att bli en firandets och de goda nyheternas skrivträff, för det går bra för oss alla just nu. Och allra mest ska vi förstås fira Marie.

Som om inte det vore nog ska jag helgen därefter få tillbringa en heldag med Linda och få prata om hennes manus. Julafton tre veckor i rad med andra ord. Och som om inte det heller vore nog så är det vår. Mitt liv just nu är så lyxigt att jag knappt tror att det är sant. Men jag har åtminstone vett att vara tacksam.  

IMG_20150317_100414[1]

PS. Här var det ursprungligen en bild på några vårliga men modesta snödroppar. Jag kände dock att situationen fordrade något lite mer färgsprakande.

PPS. Det kan vara så att jag just har slagit personligt rekord i superlativ, men vad kan jag säga? Det är en sådan dag.

12 reaktioner på ”Bra flyt, minst sagt

  1. Vad härligt det låter! Och roligt för er vän som har blivit antagen! Det skulle någon gång vara roligt att få höra mer om er skrivgrupp, hur det började. Gick ni samma kurs?

    • Hej Eva!
      Jag svarar med länkar till två gamla inlägg.

      Här står det lite om hur vi träffades, och hur vi valde att fortsätta:
      https://lugndetordnarsig.wordpress.com/2013/05/27/min-skrivgrupp/

      Här står det lite om hur vi brukar ha det på våra skrivträffar:
      https://lugndetordnarsig.wordpress.com/2013/06/08/skrivgruppen-sa-arbetar-vi/

      Allt möjligt om skrivgruppen, högt och lågt och ostrukturerat finns också samlat under kategorin ”Skrivgruppen”. Klicka på kategorinamnet under något av ovanstående inlägg så kommer du dit. 🙂

      /Liv

      • Tack Liv för länkarna. Började med att skriva i en anteckningsbok ”kolla fördjupningskurs på Tärna folkhögskola” innan jag upptäckte att distanskursen var nerlagd! Vad dumt, jag var eventuellt något på spåren. För kommer jag inte fram till något publiceringsbart i sommar tänker jag nämligen börja kolla på olika kurser.
        Men åh, vad intressant! Och så bra att ni hjälper varandra med att tydliggöra vad som är skrivet och inte börjar med att försöka lösa problemen åt varandra. Heja er i gruppen!

      • Att gå en skrivkurs låter som en jättebra idé tycker jag, alldeles oavsett hur det går i övrigt. Ärligt talat tror jag att en sådan sak är värdefullt oavsett hur själva kursen är. För de andra kursdeltagarna kommer ju alltid att finnas. Att vi hittade varandra var det i särklass bästa med att gå på Tärna. Och jag håller med, superdumt att de la ner den. Men visst finns det flera andra distanskurser? Jag har inte kollat på några år nu, så jag kan inte säga. Men berätta gärna vad du hittar! 🙂
        /Liv

  2. Ja, sannerligen, julafton tre veckor i rad. Det är obeskrivligt fantastiskt. Det är så sjukt roligt med Maries manus! (Jag är förövrigt en stor vän av superlativ naturligt sett, jag måste ofta ta bort dem i ett första utkast till text – manus eller blogg eller brev – man skulle nästan kunna säga att de är lite som de ökända adverben)

    Jag ser så himla mycket fram emot att träffa alla!

    Kram!

    • Ja, och åh vilken fin träff det blev! Jag har inte lyckats blogga om den (än), jag tycker alltid att det är lite svårt att sätta ord på, och slängt superlativ omkring mig har jag ju redan gjort. 😉 Men snart så.

      Kram!

  3. Vilken skoj läsning här var då. Blir glad när andra är glada, superlativen till ära helt enkelt. Så tack, det smittar av sig att nån ska fira julafton tre veckor i rad.

    • Ja, så är det verkligen. Jag tycker också att det är underbart att läsa om andras framgångar. Jag försöker surfa lite på den här allt-känns-möjligt-vågen som Maries kontrakt har gett mig, och tror jag hela skrivgruppen. Och en julafton är fortfarande kvar. Hoppas du har det bra också!
      /Liv

  4. Att göra research imponerar alltid på mig eftersom jag hittills varit alldeles för lat för detta, men har två bokidéer som kräver det… Roligt att höra att det flyter på, hoppas det håller i sig!

Kommentera

