Åter till arbetet

Allting man gör får konsekvenser. De första tre månaderna i år har jag gjort en hel del. Om jag bara tittar på mitt skrivande liv så har jag responsläst två sinsemellan väldigt olika manus på tillsammans 750 sidor. Jag har varit på tre fantastiska men väldigt intensiva skriv- och responsträffar. En vän i min skrivgrupp har fått sitt manus antaget av ett förlag. (Ok, det var ju ingenting jag gjorde, men det var en stor händelse, även för mig.) Jag har fått åtminstone fem nya projektidéer, varav jag tror att jag faktiskt kommer att genomföra åtminstone en. Jag har träffat nya skrivande människor och fått chansen att skapa något tillsammans med någon jag aldrig ens har träffat. Jag har läst ett tjugotal böcker. Jag har funderat över, och bloggat om en åtskilliga andra skrivrelaterade saker. Jag har skrivit en diktsamling, jag har redigerat den åtskilliga varv och skickat den till förlag.

En konsekvens av allt det här är att mitt jobb, och den här lilla avhandlingen jag skriver, har hamnat lite i skymundan, inte tidsmässigt egentligen, men fokusmässigt. Naturligtvis har jag jobbat hela tiden men det som inte är ens huvudfokus tenderar att inte gå lika snabbt eller bli lika bra. En konsekvens av det i sin tur är att jag nu har förbrukat alla mina marginaler ifråga om min avhandling. Nu måste jag jobba som en liten gnu de kommande fem månaderna för att det ska gå ihop.

Det är naturligtvis stressande, men konstigt nog är det också lite skönt. För som min kloka vän Linda sa: då finns det ju inget annat val. Precis så är det. Och jag brukar vara ganska bra på att klara av det jag måste. Däremot är jag betydligt sämre på att göra saker innan jag måste. Framöver gäller alltså: en enda sak i fokus. (Eller rättare sagt, en enda sak i fokus så långt som det över huvud taget är möjligt för mig).

IMG_20150420_080019[1]

8 reaktioner på ”Åter till arbetet

  1. Jistanes vad mycket du har hunnit med. 🙂 Och jag måste säga att det låter som ett helt utmärkt upplägg att med fem månader kvar gå in i slutfasen av avhandlandet med en hjärna som kanske är lite piggare och gladare än vad den hade varit om du bara tänkt på dina analyser dag som natt. Heja dig! 🙂

    • Ja, ibland så. 🙂 Det är ofta sådär i livet för mig. Ibland rullar allting på precis som vanligt och det händer ingenting särskilt i långa tider, och så ibland så rasslar det till och allting händer på en gång.

      Tack för pepp! 🙂
      /Liv

  2. Ja ojojoj, det är verkligen lite overkligt mycket. Och då är det ju bara skrivrelaterade saker du nämnt här – du har ju ett liv utöver det också, som inte direkt legat på latsidan 🙂 Jag hoppas jättemycket att det ska flyta på med avhandlingen! Kramar 🙂

    • Vissa delar av livet har faktiskt legat på latsidan. Till exempel kommer jag hoppa över att gradera i jujutsu (som jag egentligen hade tänkt) för jag har missat alldeles för många träningar och hinner inte/orkar inte riktigt komma ikapp med alla ord som jag borde veta vad de betyder… Men ja, mycket blev det ju ändå. Kram!

  3. Tror att de flesta funkar lite så, att när deadline hänger över en som damoklessvärd, då så. Innan dess gör man allt annat. Skulle troligen kunna göra en liknande lista varje gång innan någon börjar muttra deadline i örat på mig… Som just nu, borde skriva ett tal. Skriver inte ett tal. Skriver gör jag däremot.

Kommentera

