Litterärt lyssnande

Det här med vår alltså. Jag vet att många får lättare att jobba när det blir så här ljust och vackert och fantastiskt som det är just nu, men för mig är det inte riktigt så. Liksom många andra får jag en förhöjd energinivå på våren, men för mig är det inte enbart av godo. Mitt största problem i livet är liksom inte brist på energi, utan brist på fokus. Intensiteten som kommer med våren får mig att spreta åt alla möjliga olika håll. Jag får svårt att avsluta uppgifter, svårt att fullfölja resonemang, svårt att varva ner. Jag blir jättetrött av att påbörja, vilja och försöka så många olika saker samtidigt. Ändå är det underbart på något vis.

Det lilla fokus jag kan uppamma just nu försöker jag lägga på min avhandling. Det betyder mindre skönlitterärt skrivande (i det närmaste ingenting), mindre skönlitterärt läsande (för jag läser så enormt många vetenskapliga artiklar just nu) och färre blogginlägg. Men helt utan skönlitteratur kan jag inte leva. (Helt allvarligt. Jag har testat och det går faktiskt inte.) Det som just nu håller mig flytande på den fronten är bok- och skrivarrelaterade poddar. Fantastisk podd, Författarpodden, Writing excuses och författarintervjuer i Värvet till exempel. Det passar min fragmentariska vårtillvaro perfekt. Jag kan lyssna på tunnelbanan, en stund på lunchrasten eller samtidigt som jag vårsysslar med båtrenovering eller trädgårdsland, och det är alldeles lagom svårt.

Därför blev jag alldeles extra glad när jag snubblade över en alldeles pinfärsk litteraturpodd igår: Bakom boken, en litterär bakom-kulisserna-podd skapad av Norstedts och Raben & Sjögren. Programmen gästas dels av förlagsmedarbetare och dels av upphovspersoner (författare, illustratörer och så vidare) som tillsammans berättar om och diskuterar uppkomsten av en bok. Man kan välja att följa bara Norstedts poddhalva, Raben & Sjögrens del av podden som fokuserar på barn- och ungdomsitteratur, eller båda.

En fantastisk idé tycker jag! I premiäravsnitten (det finns två första avsnitt, bara en sådan sak!) samtalar Agneta Pleijel med sin förläggare och redaktör på Norstedts om boken Spådomen, och Clara Lidström (Underbara Clara) och Annakarin Nyberg berättar om tillkomsten av sina steg-för-steg-böcker Baka, Fixa och Odla.

Jag har såklart redan lyssnat på båda, och om de kommande avsnitten är lika bra så kan jag inte göra annat än att rekommendera:

Bakom boken

10 reaktioner på ”Litterärt lyssnande

  1. Åh tack för poddtipset! Är ganska dålig på att lyssna på poddar, men allt som har med skrivandet att göra formligen slukar jag! Härligt att ha en podd till att lyssna på!

  2. Å, jag förstår den där känslan så himla väl, av att bli trött av att vilja göra så många olika saker och påbörja så mycket. Jag har själv faktiskt blivit mycket bättre på att låta bli i alla fall vissa saker (efter utmattningen, det var verkligen som en slägga i huvudet men på vissa sätt lite bra), exempelvis håller jag inte på och frösår en massa blommor och jag köper inte sommarblommor till mina åtta utekrukor förrän i juni (det vill säga, jag hoppar över vårblomningen) och jag har helt lagt ner den gemensamma kolonilotten jag haft med några vänner. Tråkigt, men jag har börjat prioritera min hälsa och mitt skrivande, och det är jag väldigt glad för. Väldigt bra att du prioriterar din avhandling! Hoppas att du ändå kommer framåt, trots våren 🙂

    Vilket jätteroligt tips på podd! Ska genast kolla in den – låter som ett helt underbart koncept!

    Kram!

    • Det låter som en jättebra och lagom ambitionsnivå på trädgårdsfixandet! Och det går bättre och bättre för mig också med prioriteringar. För någon vecka sedan kom jag på att alla mina utmattningar; den första och värsta och mina två ”återfall” alla har kommit på senvåren. Konstigt nog har jag inte upptäckt det mönstret tidigare. Det blev en liten tankeställare för mig, och gör det lättare att vänta med saker till en annan gång. Jag vet ju vad som händer annars.

      Kram!

  3. När man är mitt uppe i avhandlingen, då är det liksom den som gäller – förstår exakt. Och också att man däremellan behöver sina luckor. Önskar, när jag läser ditt inlägg, att podd hade varit grejen för mig då, medan jag skrev avhandling. Men det går ju att lyssna nu också. Då får man sitt litterära tillgodosett ändå.

  4. Skriva en avhandling kräver en hel del på alla möjliga sätt precis som det gör när man skriver en bok. Och allt det där andra roliga som vill göras. Det gäller att sovra och att använda dötid som resor till poddradio är perfekt. Tack för superbra tips!

  5. Känner faktiskt igen mig i det där med vårkänslorna. Jag är pigg och trött på samma gång, mycket märkligt. Och hjälp vad mycket idéer! Jag vill måla, filma, gör musik, skriva, pyssla och allt annat. Det går såklart inte. Jag måste skärpa mig, göra mitt jobb och därefter välja ETT kreativt utlopp.

    /Anna

    • Just den där grejen med tusen idéer är rätt så härligt tycker jag. Men vis (eller i vart fall mindre dum) av tidigare erfarenhet gör jag nu mitt allra bästa för att inte springa på alla idéer samtidigt. Däremot försöker jag fånga upp de idéer som det verkar vara mest substans i. Jag sparar dem till någon annan gång, när jag klarar av att genomföra dem. Hur gör du?

Kommentera

