Litteraturglimtar

Det är inte så att jag åstadkommer några storverk just nu, inte på någon front egentligen. Jag övar upp mina söva-bebis- och köra-barnvagnsskills, och försöker hitta sätt att skriva någonting i min avhandling och leda en KTH-kurs samtidigt som jag inte sover så mycket som jag en gång brukade. Men det får trots allt plats mer litteratur i mitt liv än jag hade förväntat mig att det skulle få just nu, om än glimtvis.

Jag läser en hel del, fast inte så långa stunder i taget. Jag brukar alltid läsa flera böcker parallellt, men nu är det mer så än vanligt. Tidiga mornar, omkring klockan fem, ligger jag ibland i vårt gästrum med Pyret på magen så att övriga familjen ska få sova. Då läser jag om C. S. Lewis Narnia-serie. Somliga dagar har jag inte sovit särskilt mycket alls. Då läser jag Eva Bexells fantastiska barnbok Kalabalik hos morfar prosten. Andra dagar har jag sovit lite mer. Då läser jag Sara Stridsbergs Beckomberga -Ode till min familj eller Barbara Voors Evighetsbarnen. När jag fastnar långa tider i badrummet tillsammans med Pyret (som gillar sin mobil över skötbordet) läser jag Den franska krigskonsten av Alexis Jenni, för den ligger där. Och ibland när jag är ute med hunden lyssnar jag på George Martins Game of thrones-serie som ljudbok. Sammantaget en lagom blandning, för mig, just nu.

För någon vecka sedan överfölls jag också av en obändig lust att redigera en av mina texter, så det gjorde jag, trots att det egentligen inte passade alls. Det är konstigt det där, hur skrivlusten kan komma när man inte alls trodde att den skulle få plats. Jag har även hunnit med mitt allra första möte med min bokcirkel, och det var alldeles fantastiskt. Det är värt minst ett eget inlägg, men när (eller om) det blir får jag se.

Ursäkta att jag har varit så långsam på att svara på kommentarer på sistone. Min datortid är lite begränsad just nu, så det är svårt att hinna. Men jag ser och läser era kommentarer och uppskattar dem mycket och jag tänker ut både längre och smartare svar än de som till sist blev nerskrivna.

Veckans pausfågel, i ett sovrum nära mig:

2015-11-18 11.04.51

6 reaktioner på ”Litteraturglimtar

  1. Kalabalik hos morfar prosten! Ja den du. Jag läste den själv som liten och sen för mina barn och den är så löjligt kul. Vissa böcker alltså. De där som stannar hos en, så fint.

  2. Låter som en helt okej tillvaro trots allt! Jag får för mig att just den här vanan att läsa flera böcker parallellt är väldigt bra att ha inkörd redan när man får barn – för som sagt, det är lätt att det blir lite sönderhackat. Vad roligt att du fick lust att redigera mitt i småbarnsdimman, det är så himla härligt när lusten kommer så där och bara hoppar på en. Grattis till det 🙂

  3. Vilket multitaskande, är djupt imponerad! Själv läser jag strikt EN BOK ÅT GÅNGEN, fler karaktärer och spår än så kan inte min hjärna hantera tydligen. Det slutar alltid med att jag låter bli att läsa ut böcker när jag försöker mig på att spela dubbelt. Och vilken bredd du håller sen då! Måste verkligen skärpa mig där med. Och med ”måste” menar jag förstås att jag som vanligt blir vansinnigt inspirerad av allt du skriver. Bara bra saker.

    /Anna

    • Jag ska tillägga att jag är en periodare, med detta som med mycket annat. Ibland klarar jag verkligen inte av att läsa flera böcker samtidigt, utan blir bara jättestressad om jag försöker. Och ibland, som nu, är det det enda som funkar. Bara att flyta med! 🙂

      Och det mest imponerande är ju nästan alltid det som man själv för tillfället inte klarar. Alltså blir jag i min tur jätteimponerad av dig som kan läsa en bok i taget. 😉

Kommentera

