Välkommen till julkalendern!

Hej kära läsare!

Jag tycker att det är otroligt spännande hur olika sorters form kan förändra en text. Därför älskar jag versmått. Att läsa och skriva bunden vers, och att lära mig mer om versmått har gett mig otroligt mycket glädje och gjort mig till en bättre skribent även när det gäller andra typer av texter. Den glädjen vill jag försöka dela med mig av till er. Om ni vill följa med blir jag er guide in i verskonstens fantastiska värld. Tillåt mig att presentera årets julkalender:

DLV_sober_3

Det blir en salig blandning av olika element som dyker upp i bunden vers, av specifika versmått och tekniker man kan använda. Det blir exempel, från 1000-talet fram till nutid, som har valts ut enligt den helt och hållet subjektiva principen att jag tycker att de är bra.

Jag har efter bästa förmåga skrivit julkalendern så att inga förkunskaper ska vara nödvändiga. Vissa av inläggen är därför på en ganska basal nivå, andra handlar om svårare saker.

De flesta inläggen kan läsas som kuriosa för den som vill bli lite allmänbildad på versmåttsfronten (även om flera av er säkert redan kan det mesta av det som kommer att dyka upp här). Men när jag skriver om specifika versmått har jag försökt vara så pass tydlig att du som läser också ska kunna testa den formen i ditt eget skrivande utifrån mitt inlägg. Just det, att testa själv, tror jag är det allra bästa sättet att lära sig om versmått.

Om du väljer att prova någonting av det som dyker upp i kalendern och vill ha feedback, så lovar jag att ge er respons på era texter. Det blir min julklapp från mig till er. Ni kan skicka mig texter så här:

  • Posta texterna som en kommentar till det inlägg de tillhör.
  • Maila texterna till mig på lugndetordnarsig@gmail.com.
  • Posta texterna som ett inlägg på din egen blogg. Posta i så fall en länk som en kommentar på min blogg, och säg att du vill ha respons.

Jag kommer att ge respons på alla texter som jag får senast trettondag jul (6 januari 2016) så får ni julhelgen på er att knepa och knåpa. Jag svarar så snart jag kan, men vågar inte lova när det blir.

All vers är inte poesi, bara för att den följer en form. Som Alf Henriksson en gång skrev: ”allt är inte guld som glimmar, allt är inte poesi som rimmar.” När jag läser era texter kommer jag enbart att kommentera formen, inte texternas litterära kvaliteter i övrigt. Det gör ingenting om det är nonsensvers, ren gallimatias. Att lära sig skriva på bunden vers är som att lära sig ett språk. Först när man behärskar formen blir det meningsfullt att titta på gestaltning, teman, undertexter och allt det andra som gör en text till litteratur. Den här julkalendern handlar framför allt om själva formen.

Välkommen att vara med! Den första december drar vi igång.

10 reaktioner på ”Välkommen till julkalendern!

  1. Versmått! Nu är jag så imponerad att jag liksom skulle sätta mig om jag inte redan satt ner. Hurra! Det ska bli kul att få se vad du hittar på.

  2. Oj. Nog för att jag förstod att det skulle bli något bra. Men det här är långt över förväntan. Jag är på. Det ska bli så spännande att få lära sig mer om versmått. Det är något som inte ligger så nära mig. Tack på förhand. Nu ska här skrivas vers 🙂

Kommentera

