3. Terzin

Det är nu det roliga börjar på riktigt. Nu ska vi använda byggstenarna som vi tittade på igår och faktiskt börja skapa vers. Vi ska titta på ett versmått som heter ”terzin”. Låt oss utgå från ett exempel, hämtat ur Lotta Olssons dikt Himmel i hav från 2012.

Det här är alltså jag. Det här är mitt.
Här är min rädsla. Lyckan. Ledan. Livet.
Ett liv som inte speglar sig i ditt.

Ett liv som väntar på att bli beskrivet.
Men väntar världen? Världen tiger still.
Jag talar, men det ekar övergivet.

Det ekar: tala du! Försök! Förspill
din tid på dikt som ingen läser sedan.
Förspill din tid, om det är det du vill.

Känner ni igen rytmen? Varannan stavelse är betonad, varannan obetonad:

det HÄR är ALLT-så JAG. det HÄR är MITT.

Samma rytm utan orden kan skrivas så här:

oO | oO | oO | oO | oO

Och nu tänker ni förstås: aha, är det inte en jambisk femtakt det här? Ni har så rätt. Visst är det det. Men stopp och belägg, kanske någon tänker nu, vad händer egentligen i andra raden?

här ÄR min RÄDS-la. LYCK-an. LED-an. LIV-et.

Det finns ju en extra liten stavelse i slutet:

oO | oO | oO | oO | oOo

Den här raden räknas faktiskt som jambisk femtakt ändå. Annars skulle vi bara kunna använda ord som slutar med en betonad stavelse, vilket skulle vara extremt begränsade. För att vi ska kunna använda lite fler ord i språket, är det alltså helt ok att lägga till en extra stavelse i slutet om det behövs.

(Däremot anses det inte ok att lägga till en extra stavelse om den är ett eget ord.

här ÄR min RÄDS-la. LYCK-an. LED-an. LIV-et.
oO | oO | oO | oO | oOo
= jambisk femtakt

det HÄR är ALLT-så JAG. det HÄR är MITT liv.
oO | oO | oO | oO | oOo
= inte jambisk femtakt

Versmåttspoliserna är snikna på det viset.)

Ok, så en terzin är alltså skriven på jambisk femtakt, men det finns ytterligare en sak som ska till för att det ska bli just en terzin. Titta på de tre stroferna ur Lotta Olssons Himmel i hav. Varje strof har tre rader. Den första och den tredje raden rimmar på varandra (mitt-ditt; beskrivet-övergivet; förspill-vill). Och ser ni vad som händer med mittenraden? Den rimmar på första och sista raden i nästa strof (livet-beskrivet-övergivet; still-förspill-vill).

En terzin är alltså en rimfläta av treradiga strofer. Första och sista raden rimmar med varandra och mittenraden binder ihop strofen med nästa strof. Den här rimflätan kan bli hur lång som helst. När den kommer fram till slutet rimmar mittenraden på första och sista raden i första strofen, så att allt sitter ihop i cirkel. Ganska snyggt tycker jag.

Det går också att avsluta terzinen med en ensam rad, som i så fall ska rimma på rad ett och tre i den näst sista strofen. Om man gör på det viset får diktens sista rad väldigt mycket tyngd, vilket i rätt sammanhang kan bli mycket effektfullt.

Hela Lotta Olssons diktbok Himmel i hav är en terzin (som ibland avbryts av korta prosastycken). Läs gärna den om ni vill se hur formen löper över sidorna, det är riktigt häftigt. Men det finns terziner som är längre än så. Dantes La divina commedia är en enda lång terzin. (I originalet. Den enda översättning jag har sett är en prosaöversättning.) Imponerande, eller hur?

Men det är ju helt ok att börja med en kortare om du vill testa själv. Tre strofer räcker alldeles utmärkt för att göra formen komplett!

Del 3

SAMMANFATTNING
En terzin är en rimfläta, skriven på jambisk femtakt, som kan bli hur lång som helst. Den består av treradiga strofer där första och sista raden rimmar med varandra. Mittenraden rimmar på första (och sista) raden i nästa strof.

Imorgon ska vi prata mer om det här med rim.

10 reaktioner på ”3. Terzin

  1. Ålrait. Jag har antecknat boken på min önskelista. För blev himla sugen på att läsa den när du gett en så bra nyckel till upplevelsen. Alldeles fantastiskt kul detta.

  2. Ja, alltså, det är det här som är det svåra…. jag blir lite matt bara jag försöker förstå hur rimmet är uppbyggt. Jag förstår ärligt talat inte hur någon endaste människa kan klara att skriva så här. Det är så imponerande att man nästan svimmar.

    • Är det själva rimmandet som du tycker är svårast, eller det här att det är styrt vad som ska in på vilken rad? Eller kombinationen?

      Men ja, det är väldigt imponerande. 🙂 Särskilt när det låter så ”lätt” som det gör när till exempel Lotta Olsson skriver på vers.

      • Personligen tycker jag att det är svår att förstå förklaringar till den här sortens komplicerade versmått. Ungefär som om någon skulle försöka förklara för mig hur en melodi går genom att berätta vilka toner det är, om det är halvnoter eller helnoter och vilken takt melodin har och hur pauserna ser ut. Det blir bara ord staplade på varandra för mig. Men jag tror inte andra människor alltid tycker det är så svårt (det är bara jag och min hjärna, har jag en känsla av), så när jag säger att det är sjukt imponerande menar jag mer hur man kan få till något vackert klingande med verkligt innehåll, på de premisserna. Det är galet att det faktiskt går – och det är just det som du säger, att det kan verka så lätt, som att det knappt ens är en utmaning. När det i själva verket måste vara en enorm utmaning.

      • Tack för att du förklarar! Och jag funderar hur jag ska kunna bryta ner det här och förklara så att det känns mer lättillgängligt, men det kommer nog ta längre tid än några veckor. Men även om jag skulle drabbas av någon slags pedagogisk aha-upplevelse och kommer på hur jag ska förklara på ett bättre och smartare sätt, så kommer det nog inte trolla bort det faktum att det är svårt. För det är det ju. Det är svårt att transformera formen som ju bara är ett skal (och dessutom ett helt abstrakt skal) till en ny och levande text. Det tycker jag också, trots att jag både hållit på med det en hel del och nog hade relativt lätt för sånt här från början. Men det blir lite lättare för varje gång, så jag tror att det enda som hjälper på riktigt om man vill lära sig är att försöka.

Kommentera

