Hej så länge

Ibland formas ett beslut inom mig på bara några sekunder. Inte ens det faktiskt, det går från ett ögonblick till ett annat. I ena stunden har jag inte tänkt en enda medveten tanke i beslutets riktning, i nästa är det redan fattat.

De här besluten kommer i form av en väldigt tydlig tanke, som åtföljs av ett stort lugn. Det känns som om alla övertoner inom mig plötsligt är i samklang med varandra. På så vis vet jag att tanken är sann, på något annat sätt kan jag inte beskriva det.

Oftast fattar jag beslut på ett mer långsamt och resonerande vis, men då och då kommer de här ögonblickliga insikterna till mig. Jag har lärt mig att lita på dem, för de brukar vara viktiga. Och inte en enda gång har jag i efterhand haft anledning att ångra mig när jag har följt dem, inte ens när de varit drastiska eller till synes ologiska.

För en dryg timme sedan kom en sådan tanke till mig när jag läste ett inlägg på Lindas blogg. Det var den här tanken:

JAG MÅSTE PAUSA MIN BLOGG TILLS JAG SKRIVIT FÄRDIGT MIN AVHANDLING.

Jag gjorde så som jag nästan alltid gör när den här typen av beslut kommer till mig; jag låtsades överväga för och emot, trots att allting egentligen redan är klart. Till exempel skrev jag en kommentar där jag sa mig fundera över att ta en bloggpaus. Jag är nämligen inte helt bekväm med att viktiga beslut fattas på det här viset, liksom utan att jag får vara med. Men jag vet ju. Det är såhär det måste bli. Jag måste pausa min blogg tills jag skrivit färdigt min avhandling.

Att blogga om skrivande väcker så otroligt många tankar inom mig. Det sätter igång processer som jag inte helt och hållet kan kontrollera. Det är därför jag gör det, och det är därför jag älskar att göra det. Men just nu är allt det där i vägen, och hindrar mig från det där andra skrivandet som jag har åtagit mig, som är mitt jobb. Så länge jag bloggar kommer mina huvudsakliga funderingar kretsa kring det skönlitterära. Det är fantastiskt att det fungerar, men det är just därför jag måste ta en paus. För så länge jag bloggar kan jag inte tänka på avhandlingen som något annat än mitt näst viktigaste skrivande, och så länge jag gör det blir den inte färdig.

Det blir en lång paus. Enligt den tidsplan jag jobbar efter nu kommer jag att skriva färdigt i juni, men jag vet förstås inte om den kommer att hålla. Sex månader, kanske mer, kanske mindre, men definitivt länge. Jag kommer att sakna min blogg. Framför allt kommer jag sakna alla er som jag träffar här och som har blivit viktiga för mig.

Den största anledningen till att jag inte redan är klar med min avhandling, är att jag inte längtat tillräckligt mycket efter att den ska vara färdig. Det har inte varit tillräckligt viktigt för mig. När någonting inte känns tillräckligt viktigt finns två vägar framåt; att välja bort det eller att höja insatserna. Jag väljer det senare. Jag sätter min blogg och mitt skrivande i pant, låter dem bli min längtan och min drivkraft. Jag känner redan att det fungerar. Nu, äntligen, kommer jag göra allt jag kan för att skriva färdigt min avhandling så snart jag kan.

Jag kommer tillbaka när färdig med det jag måste göra.

Ta hand om er. Jag säger hej så länge med en dikt av Verner von Heidenstam, vars ord räcker längre än mina.

2016-01-07 13.39.56

Om tusen år (Verner von Heidenstam)

En dallring i en fjärran rymd, ett minne
av gården, som sken fram bland höga träd.
Vad hette jag? Vem var jag? Varför grät jag?
Förgätit har jag allt, och som en stormsång
allt brusar bort bland världarna, som rulla.

19 reaktioner på ”Hej så länge

  1. Hej där, klokt och smart beslut. Ville även säga några ord om de sista raderna i ditt inlägg av Heidenstam. Fint. Det fick mig att fundera över det projekt jag jobbar med, eller egentligen slutet av en berättelse. Och nu fick jag en idé tack vare ditt inlägg. Tänk så märkligt det kan vara ibland. Livet. Tack för inspiration. Lycka till med avhandlingen och på återseende så småningom. Ser fram emot att läsa mer av dig.

  2. Jag kommer att sakna dina kloka inlägg. Men jag har full förståelse, been there, done that. Att skriva färdigt avhandling kräver sin egen kreativitet, så kör hårt och bli klar! Heja!

  3. Vink vink! Ser väldigt mycket fram emot att ses här igen!

    (Och egentligen vill jag skrika ett dramatiskt ”NEEEEEEEEJJ” och stampa i golvet, men jag håller det förstås inombords och nickar istället sofistikerat och säger ”Lycka till Liv, vad häftigt att ditt beslut redan gett effekt!” fast jag såklart är omoget avis på avhandlingen.)

    KRAM!
    /Anna

    • Jag ser väldigt mycket fram emot att komma tillbaka hit (på riktigt, och inte bara såhär i smyg). Och du ska veta jag känner mig taskig och o-tajmad som tjatade på dig att börja blogga igen och sedan gjorde så här själv. Det var inte alls meningen. Det här var helt enkelt ett beslut som kom till mig väldigt snabbt och oplanerat, sprunget ur någon slags nödvändighet. Om det är någon tröst så fungerar det. Det går jättemycket bättre med avhandlingen. Och ju bättre det går, desto snabbare är jag tillbaka igen.

      KRAM!

  4. Åh vad jag kommer att sakna dina inlägg. Det är konstigt hur man tar saker för givna. Jag var så totalt oförberedd på ditt beslut och samtidigt när jag läser ditt inlägg är det så otroligt tydligt att det är precis just det här du ska göra.
    Lycka till med din avhandling. Och med allt annat du gör. Och en dag är du tillbaka här. Jag ser fram emot den dagen.
    Kram

    • Tack Marie! Jag var rätt oförberedd också faktiskt. Men det fungerar. Avhandlingsskrivandet går bättre. Och ju bättre det går, desto snabbare är jag tillbaka här. Och däremellan hoppas jag att vi ses ändå. Om inte annat så vid en viss efterlängtad händelse i april. 🙂
      Kram!

  5. Jag har varit lite osynlig här ett tag och igår kväll fick jag bearbeta både ditt och Lindas inlägg. Och det resulterade i en massa egna tankar som hamnade på min blogg. Jag ville bara säga att jag tycker att du är så fantastisk klok. Och det är klart att vi ses snart. Hoppas att det där gestaltningsfikat blir av snart. Och så har vi ju den 3:e april 🙂

Kommentera

