Strax före regnet

Det är sommar och semester, och jag börjar upptäcka nackdelen med att komma tillbaka efter en längre bloggpaus. Det är svårt att börja skriva här igen, inte för att jag inte har någonting att säga, utan för att jag har alldeles för mycket som jag vill skriva om. Under de år som jag har bloggat här (tre redan) har jag lärt mig att det framför allt är två saker som avgör hur bra ett blogginlägg blir.

  1. Graden av uppriktighet. Ju ärligare jag lyckas vara när jag skriver desto bättre. Det i sin tur kräver att jag måste vara i den känsla som jag skriver om, och skriva om den känsla jag är i.
  2. Varje inlägg kan bara handla om en sak. Ett blogginlägg är ett alltför kort format för att kunna bära flera huvudteman. Visserligen kan (och bör) ett inlägg innehålla sidospår och flera olika trådar, men om jag försöker skriva om för mycket på en och samma gång så blir det bara rörigt.

Nu är det plötsligt svårt att uppfylla både den ena och den andra punkten. Det är så mycket jag inte har skrivit om att jag har svårt att KÄNNA MIG uppriktig, oavsett vad jag skriver. Och min känsla färgar texten (känns det som i alla fall, och så snurrar det runt). Samtidigt har jag så många teman som jag vill skriva om att jag omöjligt kan bestämma mig för vad jag ska börja med. Jag går omkring och känner mig lite grann som vädret strax före ett stort regnväder. Flera olika fronter bufflar på varandra, luften blir tryckande och klibbig och vare sig det ena eller det andra bryter igenom.

Jag förstår att det enda som hjälper är att bara börja någonstans, var som helst egentligen, och fortsätta tills alla de uppdämda ämnena har runnit ur mig som regn. Så kommer det att bli, men det är svårt att börja. (Särskilt som vi just nu tillbringar de flesta dagar i segelbåt, utan dator eller internetuppkoppling.) Jag längtar till regnet.

wp-image-1326107861jpg.jpg

 

 

 

Kommentera

