Inte riktigt sommar, inte riktigt höst

Ungefär vid den här tiden varje år, eller lite senare, brukar jag skriva att jag gillar hösten, årstidsskitet, den nya skärpan i luften. Det är fortfarande sant, men just precis den här delen av hösten tycker jag är lite svår att tas med. Den här tiden när sommaren är slut (eller är den det?) men hösten ändå inte har kommit igång på riktigt (eller har den det?). Mellandagarna, innan allt har rullat igång på riktigt.

Jag behöver rätt mycket struktur för att må bra. Rutiner, och något slags plan för ungefär vad jag vill göra ungefär när. Och allt det där har inte kommit igång än. Jag jobbar visserligen, men inte riktigt alla dagar, för det som behöver göras har inte riktigt börjat. Jag har börjat redigera min avhandling, men bara lite, eftersom jag fortfarande väntar på kommentarer från de viktigaste läsarna, min handledare och den externa granskaren. Jag kan inte riktigt dra igång några nya projekt heller, eftersom jag vet att jag kommer ha jobb upp till öronen snart, kanske redan nästa vecka. Eftersom jag inte jobbar riktigt alla dagar är jag ledig ibland, men jag känner mig inte ledig, eftersom jag tycker att jag borde jobba, bara det att jag inte har något att jobba med.

För några dagar sedan skrev Gabrielle ett fint och viktigt inlägg på sin blogg där hon undrar hur folk som råddar heltidsjobb och hem och familj samtidigt hinner med att göra någonting annat, till exempel skriva. Min första spontana tanke var: ja, herregud, hur GÖR de?! Sedan kom jag på att jag faktiskt är en av dem hon skriver om. I många år har jag försökt få det att gå ihop, men det senaste ett och ett halva året ungefär har jag faktiskt fått det att funka riktigt bra. Det vill säga, när allting väl rullar.

Just nu hänger jag lite mitt emellan. Och det som jag tycker är jobbigast med det är att jag faktiskt inte har en aning om hur allt ska gå ihop sig i höst. Känslan är: DET KOMMER ALDRIG ATT GÅ! Jag kommer aldrig klara allt det där som snart börjar. Men teoretiskt sett vet jag ju att jag visst kommer göra det. Det brukar alltid vara såhär, kännas såhär, och det brukar alltid bli bättre sedan. Antagligen kommer det att fungera den här gången också. Men just precis nu har jag ingen aning om hur.

4 reaktioner på ”Inte riktigt sommar, inte riktigt höst

  1. Jo du. Mellandagarna och dagarna man ska få att gå ihop. För jag må jobba ”heltid” som författare, men det försörjer man ju sig inte på direkt, så jobbar man med allt annat också. Alltså det där med att få det gå ihop, tiden, det får man hålla på med alltid. Ibland går det bra, ibland går det inte så bra. Men jag brukar inte tänka på det så värst, utan hålla koll på vad som måste göras och fixa det och mellan varven får man ägna sig åt den där ”heltiden” (alltså skriva). Det är enklast inte liksom tänka på hur det går åt skogen innan det går åt skogen, tänker jag.

  2. Jag förstår precis den där jobbiga känslan, just att bara hänga i luften och vara mellan allting. Det är otroligt frustrerande. Men hoppas att det känns lite bättre redan nu, och snart, snart är allting redan igång!
    Kram!

    • Jo, tack, det är bättre redan nu. Det är bara det att det är så himla många helt olika grejer som ska hända (eller ja, som jag ska göra och fixa mer sanningsenligt) att jag börjar undra om den där känslan av flyt och kontroll någonsin kommer infinna sig. Men jo. Antagligen gör den det ändå.

Kommentera

